Recensie: Cara Delevingne – Mirror, Mirror

Een aantal maanden geleden zag ik het boek Mirror, Mirror (Spiegel in het Nederlands) een flink aantal keer voorbij komen. Ik wilde het boek wel lezen, maar wilde het niet perse kopen. Gelukkig bood Storytel uitkomst. Toen ik gewoon random aan het browsen was, zag ik dat de Engelse versie van Spiegel beschikbaar was. Op mijn boekenplankje dus!

Titel: Mirror, Mirror
Vertaald naar: Spiegel
Auteur: Cara Delevingne
Uitgeverij: Harper Collins US
ISBN: 9780062791566
Aantal pagina’s: 368

Naomi, Red, Rose en Leo zitten samen in een schoolband: Mirror, Mirror. Maar dan verdwijnt Naomi plotseling. Als ze na weken uit de rivier wordt gehaald en in coma ligt, gaat Red op onderzoek uit. Ze gelooft namelijk niet dat Naomi zelfmoord heeft geprobeerd te plegen. Maar wat is er toch gebeurd? Zal Red daar ooit achter komen? En zal Naomi uit haar coma ontwaken?

De recensies die ik over dit boek had gelezen waren best positief. Ik ging dus vol vertrouwen van start. Toen ik de achterflap las, was ik een beetje bang voor een Pretty Little Liars nummer weetikveel. Tijdens het lezen kwam ik tot de conclusie dat Mirror, Mirror inderdaad in dat hokje kan worden gestopt. Maar toch is dit boek anders.
De PLL vibe is duidelijk aanwezig. Iemand uit de vriendengroep is vermist geweest en er is duidelijk iets gebeurd. Maar wat dat is, dat blijft tot het eind van het verhaal een raadsel. In tegenstelling tot PLL krijgt de rest van de groep geen vreemde berichten en wordt het verhaal alleen vanuit Red verteld. Diversiteit is ook een belangrijk aspect in Mirror Mirror, want Red is niet een standaard hoofdpersoon.
Een ander boek wat hier veel op lijkt is 13 Minuten. En zoals je hier kunt lezen, was ik daar niet al te enthousiast over. Toch ben ik enthousiaster over Mirror, Mirror. De hoofdpersoon gedraagt zich verantwoordelijker dan de hoofdpersoon in 13 Minuten. Daarnaast gaat dit verhaal wat sneller. Er gebeurt meer en Naomi is niet de enige die in de problemen zit. Ondanks het feit dat het verhaal best snel gaat, had ik toch af en toe even een leesdipje. Aan het eind kon ik het boek echter niet meer wegleggen.
Ik las Mirror, Mirror in het Engels en dat ging me eigenlijk heel goed af. Ik ben blij dat ik het in de originele taal heb gelezen, want het taalgebruik past precies. Ik ben bang dat het in het Nederlands allemaal wat braver is en misschien een beetje in het niet valt. Al met al een prima read dus!

Ondanks dat de Pretty Little Liars vibe in Mirror, Mirror sterk aanwezig is, is het toch anders. Het is ook anders dan 13 Minuten, hoewel er wel overeenkomsten te vinden zijn. Het verhaal had een prima tempo en las goed door. Ik was blij dat ik Mirror, Mirror in het Engels heb gelezen, want het taalgebruik past precies. Ik ben ban dat het verhaal in het Nederlands een beetje slap wordt. Al met al een prima read welke ik waardeer met 3,5 sterren.