Recensie: Brigid Kemmerer – Brieven Aan De Duisternis

In juni 2017 verscheen bij uitgeverij Young & Awesome het boek Brieven Aan De Duisternis van Brigid Kemmerer. De samenvatting van het boek sprak me meteen aan, maar toch kocht ik het boek niet. Ik was toen al wat kritischer in het kopen van boeken. Desondanks wilde ik het boek toch heel graag lezen, dus ik wachtte op de bieb. Dat duurde alleen wel even, tot afgelopen juni. Ik was ook heel erg blij met het feit dat we dit boek met de virtuele boekenclub gingen lezen. Gisteren hadden we de bespreking, dus vandaar dat mijn recensie nu pas online komt. Ik heb het boek al een aantal weken geleden gelezen, want ik had er echt zin in. Vol verwachtingen dook ik in Brieven Aan De Duistrnis. Heeft dit boek mijn verwachtingen ook daadwerkelijk waargemaakt?

Recensie: Brigid Kemmerer – Brieven Aan De DuisternisBrieven aan de duisternis by Brigid Kemmerer
Published by Young & Awesome on June 1, 2017
Pages: 310
buy on bol.com, Buy at Bruna
one-half-stars

Ik zou net zo goed brieven aan de duisternis kunnen schrijven en een antwoord verwachten.

Ik weet niet eens wie je bent, maar ik heb het gevoel dat ik je begrijp.

Ik heb het gevoel dat jij mij begrijpt.

Juliet laat brieven achter op het graf van haar moeder. Declan werkt op het kerkhof vanwege een taakstraf. Wanneer hij een van Juliets brieven vindt, ontstaat een bijzondere briefwisseling, die zich al snel uitbreidt naar mail en app. Op papier en beeldscherm vertellen Juliet en Declan elkaar alles, denkend dat ze elkaar nog nooit ontmoet hebben. Ze zitten echter op dezelfde middelbare school. Wat doe je als de enige persoon die je echt volledig vertrouwt niet is wie je dacht dat hij was?

Het verhaal begon mysterieus. Hierdoor spookten er al direct vragen door mijn hoofd. Wie is dit? Waar gaat ddit over? Wat is er aan de hand? Dit is op zich een goed teken. Echter was de structuur van het boek nog wel verwarrend, want het duurde echt even voor ik doorhad vanuit wiens perspectief je aan het lezen was. Irritant, maar niet onoverkomelijk.

Het ging voor mij echter mis bij de uitwerking van de personages. Ik kon Juliette soms echt niet uitstaan. Tuurlijk, ze mist haar moeder en is in de rouw, maar moet je dan echt per se zoveel willen slaan? En dingen/mensen willen slaan en dat letterlijk zeggen, dat doe je toch niet meer als je zeventien bent? Ja, soms wel eens voor de grap, maar niet continu. Ik ergerde me er groen en geel aan. Jammer, want zo mis je toch een soort verbondenheid met het verhaal.

Declan vond ik echter een stuk interessanter. Hij had een complex karakter en droeg ook geheimen met zich mee. Later in het boek leerde je hem beetje bij beetje kennen en zag je ook de persoon achter het masker dat hij opzette. Hij maakte een gigantische ontwikkeling door en daardoor was zijn perspectief een stuk interessanter om te lezen.

Ik heb het boek tot ongeveer halverwege letter voor letter gelezen, maar ik begon me te vervelen. Het was de schrijfstijl (of de vertaling?), het gebrek aan ontwikkeling in het hele verhaal, het kinderachtige personage van Juliette. Het pakte me gewoon totaal niet. Toch wilde ik het een soort van uitlezen, zeker omdat het voor een leesclub was. Ik bsloot het boek scannend verder te lezen. Het middenstuk heb ik voornamelijk vanuit Declan gelezen, maar de laatste paar hoofdstukken weer bijna helemaal. Zo weet ik alle belangrijke gebeurtenissen van het boek. En ja, die ene ontwikkeling. Dat geheim. Dat zag ik niet geheel aankomen, maar het werd voor mijn gevoel een beetje afgeraffeld. Zonde. Die ene onthulling had net iets eerder moeten komen en dat onderzoek dus ook. De opbouw was net een beetje te traag. Verder ontwikkelde Juliette zich niet echt en bleef zij een beetje achter bij Declan. Het boek had zoveel potentie, maar was het gewoon niet voor mij.

Helaas maakte Brieven Aan De Duisternis mijn verwachtingen niet waar en dat vind ik jammer. Ik had heel veel van dit boek verwacht, gezien andere boeken met een zelfde soort onderwerp bij mij vaak hoog scoren. Tevens waren de ratings op Goodreads ook veelbelovend. Een gevalletje dikke pech dus.

one-half-stars