Recensie: Benjamin Alire Sáenz – De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven

In de zomer van 2017 las ik, net als vele anderen, Aristoteles & Dante Ontdekken De Geheimen Van Het Universum van Benjamin Alire Sáenz. Dat boek behoort tot een van mijn favorieten van vorig jaar. Toendertijd had hij net een nieuw boek uit en afgelopen week was dit boek dan ook eindelijk in het Nederlands verkrijgbaar. Je begrijpt vast en zeker dat deze na aankondiging linea recta naar mijn TBR vloog en hoge prioriteit kreeg.

Titel: De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven
Vertaald van: The Inexplicable Logic Of My Life
Auteur: Benjamin Alire Sáenz
Uitgeverij: Blossom Books
ISBN: 9789463491112
Aantal pagina’s: 436

Het is de eerste dag van Salvador’s laatste jaar op de middelbare school. Hij merkt dat hij aan het veranderen is, maar hij weet niet goed hoe het komt. Wat gebeurt er toch allemaal? En nog belangrijker, wat wil hij in het leven? Met behulp van zijn vader (adoptievader, homo), zijn beste vriendin Sam (sarcastisch), Fito (gebroken gezin, homo) en zijn Mima (zo mogelijk een van de belangrijkste personen in Sal’s leven) probeert hij erachter te komen wie hij is en wat de logica van zijn leven is. Zal hem dit lukken voor hij eindexamen doet?

De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven heeft dezelfde fijne schrijfstijl als Ari & Dante. Benjamin Alire Sáenz heeft een unieke poëtische schrijfstijl welke helemaal niet poëtisch aanvoelt. Gelukkig maar, want poëzie ligt mij niet echt. De hoofdstukken zijn kort en krachtig. Door deze elementen vlieg je door het boek heen.
Het verhaal is eigentijds, met appjes, social media en dergelijke moderne dingen die we niet zagen in Ari & Dante. Ik was bang dat het verhaal minder cute zou zijn als Ari & Dante – want hallo cuteness overload – maar daar ben ik later van teruggekomen. Hoe dan? Ja, dat kan ik jullie niet vertellen. Ook in dit boek speelt familie een belangrijke rol. Misschien zelfs nog wel en belangrijkere rol dan in Ari & Dante. Je kunt beide boeken niet echt met elkaar vergelijken, maar sommige thema’s keren in beide boeken terug. Ja, daar kan ik weer niet te veel over zeggen.
De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven is weer eens zo’n boek waar niet veel over te vertellen valt. Geen epische actie scenes of bizarre plot twists. Het is lief, klein, mooi. Zo’n boek heb je af en toe gewoon even nodig. Punt uit. Nee, geen minpunten. Alweer niet.

De Onverklaarbare Logica Van Mijn Leven is een boek waar je doorheen vliegt. Dit komt door de fijne, poëtische schrijfstijl van Benjamin Alire Sáenz. Toch voelt deze stijl niet poëtisch aan. De hoofdstukken zijn kort maar krachtig. Familie speelt een belangrijke rol in dit lieve, kleine, mooie verhaal waar eigenlijk weinig over te vertellen valt. Zo’n boek heb je af en toe gewoon even nodig. Vijf sterren dus!