Laurie's Bookshelf

About books and more

Recensie: Benjamin Alire Sáenz – Aristoteles & Dante Ontdekken De Geheimen Van Het Universum

| 1 reactie

Op 10 juni kwam het boek Aristoteles & Dante Ontdekken De Geheimen Van Het Universum van Benjamin Alire Sáenz uit. Toen ik hoorde dat Blossom Books dit boek ging uitgeven, werd ik meteen nieuwsgierig. Na een paar maanden gewacht te hebben, kon ik het dan eindelijk lezen.

Het was 15 juni 1987. Het was zomer. Aristoteles (Ari) ging zwemmen. Iemand vroeg hem iets. Dat was Dante. Ook een Mexicaanse Amerikaan. Net als Ari. Vanaf deze dag groeide er een vriendschap tussen hen. Ari en Dante. Beiden Mexicaans. Maar totaal verschillend. Dante was Ari’s tegenpool. Of toch niet? Daar zouden ze achter komen als ze samen de geheimen van het universum zouden ontdekken. Hoe sterk was hun vriendschap? Konden ze deze ontdekkingen samen aan? En lukt het Ari om een aantal familiegeheimen te ontrafelen?

In het begin moest ik erg wennen aan de schrijfstijl. De zinnen waren vaak kort, evenals de hoofdstukken. De samenvatting hierboven heb ik in ongeveer dezelfde stijl geschreven als het boek. Achteraf vind ik deze stijl fijn, het heeft iets bijzonders. Deze schrijfstijl kom je niet zo vaak meer tegen. Dat maakt het boek zo bijzonder. De personages zijn dat natuurlijk ook, evenals de hechte familiebanden die in dit boek beschreven worden. Het boek heeft iets mysterieus over zich, net als Ari en Dante zelf. De één nog meer dan de ander.

Toen ik er achter kwam dat het boek zich in 1987 afspeelde werd ik toch een heel klein beetje bang. Ik moest meteen aan De Belevenissen Van Een Muurbloem denken en dat stemde mij niet zo vrolijk. Dat boek was totaal niet aan mij besteed en gaf ik ook maar 1 ster. Gelukkig had ik het bij het verkeerde eind en lijkt dit boek daar dus helemaal niet op. Dat was echt een opluchting. Ook moest ik even omschakelen naar vroeger tijden, waarin er nog geen mobiele telefoons en e-mail bestonden. In dit boek worden brieven geschreven en er wordt gebeld met vaste telefoons. Dat zie je tegenwoordig ook bijna nergens meer.

Nu zou het eigenlijk tijd zijn om een minpunt op te noemen. Maar, daar kan ik kort over zijn. Die heb ik niet. Of misschien iets wat ik wel eens zou willen, maar wat echt niet hoeft omdat het het boek absoluut niet tekort doet als het er niet is. Een gedeelte vanuit het perspectief van Dante. Waar dan? Ja, ergens in het midden. Het derde deel van het boek misschien. Ik zal niet vertellen waarom, want dan geef ik jullie echt een hele grote spoiler. Voor de rest kan ik geen minpunten bedenken. Raar.

Heel kort: vijf sterren. Punt. Kan iedereen dit boek nu alsjeblieft gaan lezen? Echt, je weet niet wat je mist als je dat niet doet. Het is zomer. Dit is het boek van deze zomer.