Recensie: Becky Albertalli – Simon Vs. De Verwachtingen van de Rest van de Wereld

Originele titel: Simon Vs. the Homo Sapiens Agenda
Door het enthousiasme van Eline werd ik getriggerd om dit boek te lezen. Ik wist echt niet wat ik kon verwachten, heb voor ik het ging lezen niet eens gekeken waar het over gaat. Wat ik wel wist, is dat er een film van dit boek wordt gemaakt.
Simon Spier is zestien jaar en valt op jongens, maar wil dat liever nog niet aan iedereen vertellen. (Qua drama heeft hij genoeg aan zijn rol in de schoolmusical.) Maar dan belandt een e-mail naar zijn online crush bij de verkeerde persoon, en is Simons geheim opeens niet meer veilig. Zijn klasgenoot Martin chanteert hem: als Simon hem niet helpt met het vinden van een perfecte date (bij voorkeur met Simons beste vriendin Abby), zorgt Martin ervoor dat de hele school op de hoogte is van Simons geaardheid. En erger nog: van de identiteit van Blue, aan wie Simon zijn e-mails stuurt.
Opeens wordt het leven van Simon hartstikke ingewikkeld. Blue wordt steeds flirteriger en zijn vrienden begrijpen niet waarom Simon opeens zo in zichzelf gekeerd is. Hij piekert over een manier om zijn ouders en vrienden te vertellen over zijn geaardheid, maar baalt er tegelijkertijd enorm van dat dit niet op zijn eigen voorwaarden kan. En waarom moet je je seksualiteit eigenlijk verantwoorden?
Simon zal uit zijn comfortzone moeten stappen voordat hij eruit geduwd wordt. En dat alles terwijl hij langzaam maar zeker verliefd wordt op de meest verwarrende, maar leukste jongen ooit.
© Goodreads
Helaas is het onderwerp erg actueel. Veel mensen vinden het moeilijk om uit de kast te komen, ze zijn bang voor de reacties die ze daarop krijgen. Becky Albertalli laat twee soorten reacties zien die Simon krijgt: positief en negatief. Het begin van het boek vond ik best verwarrend, het werd mij toen niet duidelijk waar het verhaal heen zou gaan. Maar ik luisterde door (las via Storytel) en vervolgens werd het mij zeker duidelijk. Ik was zeer nieuwsgierig wie Blue nou is en had de onthulling van zijn identiteit niet zien aankomen, net als Simon zelf. Ik ben niet zo’n enorme fangirl als Eline, maar dit boek is zeker de moeite waard om te lezen. Niet te ingewikkeld, het leest lekker makkelijk weg.
Ben jij ook zo benieuwd wie Blue nou is?