Recensie: Becky Albertalli – De Voordelen van Onbeantwoorde Liefde

© Foto: Blossom Books

Vandaag een recensie over het nieuwste boek van Becky Albertalli. Afgelopen voorjaar las ik haar boek Simon Vs. de Verwachtingen van de Rest van de Wereld. Op dat moment verscheen Becky’s nieuwe boek, De Voordelen van Onbeantwoorde Liefde. Het meerendeel van boekenland was laaiend enthousiast over dit boek. Toch pakte ik het niet direct op. Tot nu dan, want ik was toe aan iets luchtigs.

Molly is 17 jaar en heeft al 26 jongens leuk gevonden, maar heeft nog nooit een vriendje gehad. Laat staan gezoend. Haar tweelingzus Cassie krijgt een nieuwe vriendin, Mina, en samen bedenken ze een plan om Molly aan een vriendje te helpen. Wordt het hipster Will, of gaat Molly toch voor haar ietwat nerdy collega Reid?

De samenvatting lijkt wat kort, korter dan wat je van mij gewend bent. Maar in feite is dit het hele boek. Een klein verhaal, waarin weinig actie zit. Dat wist ik van tevoren, dus daar zal ik niks over zeggen. Het is een klein, gezellig verhaal dat draait om vriendschap, liefde en familie. Wat ik heel fijn vind van de boekenvan Becky is dat homoseksualiteit absoluut geen probleem is. Het wordt neergezet als iets gewoons en zo hoort het wat mij betreft ook. Niet alleen Cassie valt onder de LGBT-community, maar de moeders van Molly en Cassie ook.

Tegen al mijn verwachtingen in duurde het relatief lang voordat ik dit boek uit had. Het leest prima weg, maar ik had iets van een leesdip ofzo. Ik had verwacht dat ik het binnen een dag of drie uit zou hebben, maar dat werd bijna een week. Ik kwam niet lekker in het verhaal en het deed me eigenlijk niet zoveel. Met Simon had ik ook moeite om er in te komen, tot het einde naderde. Hier idem dito. De schrijfstijl van Becky Albertalli is jong en vlot, het past helemaal in deze tijd. Buzzfeed, Pinterest en Facebook komen veelvuldig terug en deze social media worden dagelijks gebruikt door de meeste mensen. Vandaar dat het boek veel herkenbare momenten heeft. En voor de fans van Simon, jullie kunnen je hart ophalen, want er zit een beetje Simon in. Vooral veel Abby. Huh? Hoe dan? Daar kom je achter als je De Voordelen van Onbeantwoorde Liefde leest.

Ik vind het moeilijk om een mening te vormen over De Voordelen van Onbeantwoorde Liefde. Het is een fijn boek om lekker tussendoor te lezen, maar het zal mijn favorieten lijstje niet halen. Ik vind het lastig om te onderbouwen waarom niet, omdat het boek niet heel veel pijlers heeft om een goede mening over te kunnen vormen. Het is een klein, lief, mooi verhaal over liefde, vriendschap en familie wat ik waardeer met een nette drie sterren.

Heb jij weleens te maken gehad met een onbeantwoorde liefde?

Eén gedachte over “Recensie: Becky Albertalli – De Voordelen van Onbeantwoorde Liefde”