Recensie: Angie Thomas – The Hate U Give

Afgelopen maand vertelde ik over The Hate U Give door middel van deze blog. Nu is het zover en deel ik mijn mening over dit boek met jullie.

De Zestienjarige Starr Carter leeft in twee werelden tegelijk: de buurt waarin ze woont en waar veel zwarte mensen wonen en de dure particuliere school waar ze op zit en waar over het algemeen blanke mensen op zitten. Starr gaat eigenlijk nooit uit in haar woonwijk, maar als ze dat op een avond wel doet komt ze haar allerbeste jeugdvriend, Khalil tegen. Khalil brengt haar naar huis, maar als ze worden aangehouden door de politie, gaat het mis. Khalil wordt dood geschoten terwijl hij ongewapend is. Starr ziet het allemaal gebeuren. Iedereen wil gerechtigheid voor Khalil, maar gaat dat ook lukken? En lukt het Starr om zich staande te houden in beide werelden waar ze in leeft? Alles wat ze zegt, of niet zegt, heeft invloed op haar leven, met gevaarlijke situaties tot gevolg.

Toen ik hoorde dat dit boek uit zou komen werd ik direct nieuwsgierig.  Mede door de promo brief die rond is gegaan. Helaas is het verhaal heel erg relevant in de Verenigde Staten, waar het zich afspeelt. Politiegeweld tegen zwarte mensen heeft de afgelopen jaren veelvuldig plaatsgevonden. Ongewapende zwarte mensen werden doodgeschoten door blanke agenten. Deze gebeurtenissen hadden heftige demonstraties tot gevolg. Regelmatig liepen deze demonstraties uit op rellen. Dit boek laat je nadenken over je oordeel over mensen met een andere huidskleur. In Nederland gaat dit helaas ook nog vaak mis.

Waar ik vooral bang voor was bij dit boek, is dat de vertaling tegen zou vallen. Er is veel slang gebruikt in het originele Engelstalige boek en ik was bang dat dit niet goed over zou komen in de vertaling. Het slang gehalte viel uiteindelijk wel mee en de vertaling is goed over gekomen. Ik ben blij dat ik het boek in het Nederlands heb gelezen, want in het Engels zou ik het denk ik heel snel hebben weggelegd. Engelse slang is toch anders dan de Nederlandse en zou ik waarschijnlijk niet begrepen hebben. Voor een boek met zo’n beladen onderwerp vind ik het des te belangrijker dat ik het in zijn volledigheid begrijp. Als ik een boek in het Engels lees en ik mis misschien wat kleine details, maakt dat bij een boek als Pretty Little Liars niet echt uit. Het verhaal komt dan alsnog goed over. Bij The Hate U Give mis je vaak hele essentiële dingen als je iets niet begrijpt.

Wat ik wel een beetje jammer vond, en dat heb ik ook bij een andere blogger gelezen, is dat blanke mensen echt als ongelijkwaardig aan de zwarte bevolking worden geprojecteerd. Ook al zijn het grapjes, het komt toch een beetje denigrerend en misschien zelfs een beetje racistisch over. Als wij zulk soort grapjes over zwarte mensen in boeken zouden maken, hebben we waarschijnlijk de poppen aan het dansen. Wat wel heel goed is neergezet, is de verandering in de houding van Maverick, Starr’s vader, ten opzichte van blanke mensen. Vindt hij ze aan het begin van het boek maar niks, aan het eind is hij aardig bijgedraaid.

Mijn eindoordeel voor The Hate U Give is vier sterren. Het verhaal is goed neergezet, helaas heel erg relevant. De cultuurverschillen komen duidelijk over, net als het reilen en zeilen in een over het algemeen “zwarte” buurt. Alleen jammer van de manier waarop blanke mensen worden neergezet. Al met al wel een aanrader om te lezen, het boek leest namelijk wel als een trein. Dit komt door  zowel de vlotte schrijfstijl van Angie Thomas, als door de goede vertaling van Jasper Mutsaers. Dit is een boek dat je aan het denken zet.