Recensie: Amy Ewing – The Jewel

In mijn missie om me voor te bereiden op YALFest was dit het tweede boek dat ik las. The Jewel is een dystopische roman welke past in het rijtje waar ook De Selectie serie van Kiera Cass in thuis hoort. Compleet met koninklijke pracht en praal en een love triangle waarover ik in deze recensie absoluut niets prijs geef.
Verkocht op een veiling aan een van de rijkste dames van het land… Dat overkomt Violet. In het landhuis van de Hertogin wacht haar een leven vol luxe, maar ook gevangenschap en duistere plannen. De nietsontziende Hertogin wil Violets bijzondere gave uitbuiten, tegen elke prijs. Violet moet ontsnappen voor het te laat is. Dan blijkt dat haar beste vriendin Raven in gevaar is. Violet staat voor een onmogelijke keuze: moet ze Raven redden of zichzelf?
© Goodreads
In het begin wist ik niet zo goed wat ik van dit boek moest vinden. Ik was best in de war, want er werd opeens over surogaten gesproken. Wat mij betreft zou een korte uitleg in het verhaal wel handig zijn geweest. Hetzelfde geldt voor de augurieën. Verderop in dit boek werden beide aspecten echter iets duidelijker, maar het nodigde mij in het begin niet direct uit om verder te lezen. Daarnaast lag het tempo in de eerste tien hoofdtukken best laag. Ik ben blij dat ik verder heb gelezen, want naarmate ik verder in het boek las, werd het echt steeds beter. Vanaf het moment dat er echt iets ging gebeuren, ik zal niet zeggen wat, kon ik het boek niet meer wegleggen. Daarna las ik het boek in één ruk uit. Ik kan niet wachten tot de volgende twee delen in Nederland uit komen, want ik weet echt heel zeker dat de opgebouwde spanning uit dit boek zich voortzet in de andere twee delen.
Op naar YALFest voorbereiding nummer 3: Phobos.