Recensie: Alice Broadway – Inkt

Nog een week en dan is het zover: Yaltival in Eindhoven. Een van de aanwezige auteurs is Alice Broadway, bekend van de boeken Ink en Spark. Op de valreep las ik Ink en in deze recensie vertel ik wat ik van dit boek vond.

Recensie: Alice Broadway – InktInk by Alice Broadway
Published by Scholastic on February 2, 2017
Pages: 366
ISBN: 9781407172842
Buy on AmazonBuy on Book Depository

Every action, every deed, every significant moment is tattooed on your skin for ever. When Leora's father dies, she is determined to see her father remembered forever. She knows he deserves to have all his tattoos removed and made into a Skin Book to stand as a record of his good life. But when she discovers that his ink has been edited and his book is incomplete, she wonders whether she ever knew him at all.

Ik heb Ink al meerdere keren voorbij zien komen, maar het sprak me niet genoeg aan om op te pakken. Toen ik hoorde dat Alice Broadway naar Yaltival komt besloot ik het toch te lezen, maar er zonder verwachtingen in te gaan. Ik hoorde namelijk wisselende verhalen en dan kun je maar beter geen verwachtingen hebben. De wereld vraagt wel om verwachtingen, maar deze niet hebben bleek voor dit boek de juiste keuze. Het Engelse luisterboek lag voor het grijpen, dus ik besloot deze te lezen.

Ik vond de schrijfstijl prima, zij het wat simpel. Het Engels was makkelijk te begrijpen en dat maakt het boek qua schrijfstijl geschikt voor de beginnende Engels lezer. Dit zorgde er wel voor dat ik het boek simpel vond en ik niet werd meegesleept. De schrijfstijl liet weinig ruimte voor diepgang en verbeelding.

Voor mij hangt het plot deze keer samen met de schrijfstijl. Simpel en oppervlakkig dus. Het plot bevatte geen diepgang en de personages evenmin. Ik had gehoopt dat er meer zou gebeuren en dat het mysterie beetje bij beetje werd ontrafeld. Het duurde erg lang voordat er iets gebeurde, want tot die tijd was het erg voorspelbaar. Hetgeen er gebeurde kon ik ook wel raden, maar het zorgde toch voor net iets meer actie in het boek. Het boek had dat echt nodig, want Ink was anders bijzonder saai geweest. Ik denk dat de laatste 25% van het boek het interessantst was omdat het balletje begon te rollen maar ik vond het niet interessant genoeg om door te lezen in Spark. Voor mij mist Ink ook een stukje world building, je krijgt weinig te zien van de wereld waarin Leroa leeft en daarnaast leer je heel erg weinig over de personages. Broadway wil de lezer wel een moraal meegeven: ben je een slecht mens als je ziel niet gevangen zit in een tatoeage zoals bij de blanco’s? Het boek laat je nadenken over goed en kwaad en over het veroordelen van mensen.

Oordeel

Ik vind Ink een leuk boek om snel tussendoor te lezen, tussen al het fantasy geweld. Het is geen moeilijk boek en je kunt het binnen een paar uur uitlezen als je wilt. Het nadeel is wel dat je je, door het wat oppervlakkige plot, snel kunt vervelen. Het positieve hieraan is dat dit boek zeer geschikt is voor de wat jongere of minder ervaren lezer. Als je een ruime leeservaring hebt zou ik aanraden om Ink links te laten liggen. Ik was blij dat ik er zonder verwachtingen aan ben begonnen, anders had ik Ink waarschijnlijk niet uit gelezen. Omdat het boek wel vermakelijk is maar je niet omver blaast krijgt Ink van Alice Broadway van mij 3 sterren. Hoogstwaarschijnlijk ga ik niet verder met de rest van de serie, misschien ooit eens als ik door mijn enorme nog te lezen stapel heen ben.