(NL) Recensie: Stephanie Garber – Caraval (Caraval #1)

Welkom, welkom bij Caraval. Wat is echt en wat is spel?

Het heeft even geduurd, maar ik heb eindelijk Caraval van Stephanie Garber gelezen. Dit boek is eerder uitgegeven onder de titel Het Zwarte Hart, maar toen sprak het me niet zo aan. ik hoorde heel veel goede dingen en toen belandde dit boek in een leesclub poll. Verrassing, het kwam als winnaar uit de bus, dus tijd voor mij om het dan eindelijk te lezen. Hè hè, mijn eerste vijf sterren recensie van het jaar is eindelijk daar.

(NL) Recensie: Stephanie Garber – Caraval (Caraval #1)Caraval (Caraval, #1) by Stephanie Garber
Published by Luitingh-Sijthoff on October 31, 2018
Pages: 400

De zussen Scarlett en Donatella ontvluchten uit angst voor hun wrede vader het kleine, afgelegen eiland waar ze wonen. Ze worden daarbij geholpen door de o zo verleidelijke maar onuitstaanbare Julian. Ze komen terecht op Dromeneiland, waar de jaarlijkse voorstelling van Caraval wordt gehouden. Het publiek speelt mee in een dodelijk spel en moet achterhalen wat fantasie is en wat echt. Vlak na aankomst op het eiland verdwijnt Donatella, en Scarlett kan maar aan één ding denken: haar zus terugvinden voor de boosaardige Meester van Caraval haar vindt en er doden vallen…

Ik had wat gemengde verwachtingen van Caraval. In eerste instantie sprak het boek mij dus niet aan, maar iedereen was zo enthousiast. Ik kocht per ongeluk eerst Meester Legende, het tweede deel in deze serie. Daar heb ik trouwens ook heel veel positieve geluiden over gehoord. Maar goed, Caraval moest ik dus nog kopen. Toen ik dat had gedaan, was ik nog steeds niet begonnen met lezen. Een paar maanden later lezen we dit boek dus met inmiddels twee leesclubs en van leesclub 1 is ook bijna iedereen enthousiast. Dus, tijd om het te ontdekken. Mijn verwachtingen waren inmiddels wel een stuk hoger.

Tsja, hoe zal ik dit verhaal nou eens recenseren? Laat ik beginnen met de world building. Want dat eiland waar het spel wordt gespeeld, WAUW. Niets is daar wat het lijkt en alles gaat anders dan je denkt. Er komt een hele hoop magie bij kijken, super mooi!

De zusjes Scarlett en Donatella zijn totaal verschillend van elkaar. Tella is wat roekelozer, maar weet ook wat ze wil. We krijgen alleen niet zo heel veel van haar te zien helaas. Scarlett vond ik nogal naïef en ze kwam sowieso wat wereldvreemd op me over. Ik ergerde me er ook aan hoe preuts ze was. Waarom doe je zo moeilijk vanwege een man die je niet eens kent? En dan is er nog Julian. Ik kan niet echt zeggen wat ik van hem denk. Hij is aan de ene kant charmant, maar aan de andere kant een klootzak. Een charmante klootzak zullen we maar zeggen. Meer kan ik er niet over kwijt, want anders bederf ik het boek.

Caraval staat bekend om zijn vele twists and turns. Of ik ben echt zo’n naïeve trut of er zitten er minder in dan ik had verwacht, maar ik had het idee dat het allemaal wel mee viel. Tot het einde dan, want toen bleek ik echt alles geloofd te hebben. Ergens in het boek zit dus een hele dikke twist en ik vroeg me nooit eens af of dit nou spel was of echt.

Ondanks dat ik dus alles geloofde kwam de ontknoping toch als een verrassing. Het einde was een enorme twist en zo waren er nog wel meer dingen. Ik heb me absoluut niet verveeld tijdens het lezen van Caraval en ik had het binnen een dag uit. Kortom, vijf sterren waard dus. Een recensie van dit boek schrijven is alleen wel iets lastiger dan het boek zelf lezen.