(NL) Recensie: Sebastien de Castell – Vogelvrij (Spellslinger #1)

Vogelvrij is een boek dat al tijden op mijn digitale boekenplankje staat. In het kader van “lees uit eigen kast”-maand, besloot ik dat het tijd was om dit boek eens te voorschijn te toveren.

(NL) Recensie: Sebastien de Castell – Vogelvrij (Spellslinger #1)Vogelvrij (Spellslinger, #1) by Sebastien de Castell, Hanneke van Soest
Published by Meis & Maas on September 4, 2017
Pages: 383

Om mij de Jan'Tep een magiërsnaam te verdienen moet je aan drie eisen voldoen. Ten eerste moet je de kracht hebben om je familie te verdedigen. Ten tweede moet je de hogere vormen van magie kunnen toepassen die ons volk beschermen. Ten derde moet je simpelweg zestien jaar worden. Een paar weken voor mijn verjaardag kwam ik erachter dat ik aan geen van die drie eisen zou voldoen.

Kellen staat aan de vooravond van zijn eerste duel en moet vier proeven met succes doorlopen om te bewijzen dat hij een echte magiër is. Er is echter één probleem: zijn magie is verdwenen. Als zijn verjaardag nadert duikt de mysterieuze nomade Ferius Parfax op, die Kellen uitdaagt een ander pad te kiezen. Is zij Kellens enige redding en bieden haar speelkaarten uitkomst?

Eerste indruk
Mijn eerste indruk van het boek is verwarrend. Ik raakte een beetje in de war door de verschillende soorten magie en het systeem. Dit verdween gelukkig snel en kon ik verder lezen. Dit verder lezen verliep niet helemaal zonder problemen.

Verwarring blijft
De verschillende volkeren die in dit boek genoemd worden schiepen bij mij nogal wat verwarring. Wie hoorde nou waar bij en wie had nou een hekel aan wie? Ik ben dat nu ik het boek uit heb nog steeds niet helemaal op het spoor. Gelukkig is dit pas het eerste deel in een serie en komen we daar vast nog wel achter. Ik neem aan dat er in de verdere delen dieper op dit alles wordt ingegaan.

Personages en verhaal
In vogelvrij draait het om een hoofdpersoon die niet voorbestemd is om de wereld te redden. Sterker nog, Kellen heeft een mega probleem. De verdeling protagonist – antagonist – tritagonist is duidelijk. De personages worden prima uitgediept en het boek zit boordevol magische actie. De acties volgen elkaar ook in hoog tempo op, wat de vaart er lekker in houdt. Vogelvrij is een boek dat mij aangenaam heeft verrast, ik had niet zulke hele hoge verwachtingen. Ik heb Schaduwzwart ook al liggen, daar ga ik binnenkort in verder. Kortom: een magisch boek, maar het blies me niet volledig omver, waardoor het net geen 5 sterren krijgt.