(NL) Recensie: Sarah J. Maas – Toren Van De Dageraad (De Glazen Troon #6)

Heel Engels lezend boekenland was op 23 oktober in de ban van Kingdom Of Ash, het laatste deel in de De Glazen Troon serie van Sarah J. Maas. Eindelijk zouden we weten hoe het allemaal zou eindigen. Ik moest Toren Van De Dageraad alleen nog even lezen, want dat stond sowieso op de planning en blijkt belangrijker te zijn voor het vervolg dan verwacht. Let op: deze recensie bevat spoilers van Koningin Van De Schaduw.

(NL) Recensie: Sarah J. Maas – Toren Van De Dageraad (De Glazen Troon #6)Toren van de dageraad (De glazen troon, #6) by Sarah J. Maas
Published by Boekerij on February 26, 2018
Pages: 620

In Toren van de dageraad volgen we het verhaal van Chaol en Nesryn die naar de Torre Cesme afreizen, terwijl Aelin gelijktijdig haar verhaal in Rijk van stormen vervolgt.

Chaol Westfall, kapitein van de garde, stond altijd bekend om zijn kracht en onvoorwaardelijke loyaliteit. Maar dat is veranderd sinds het glazen kasteel is verbrijzeld, zijn mannen zijn afgeslacht, en de koning van Adarlan zijn leven spaarde, maar zijn lichaam heeft gebroken.

Zijn enige kans op herstel ligt in handen van de legendarische genezers van de Torre Cesme in Antica – hét bolwerk van het machtige zuidelijke rijk. Met het oog op de dreigende oorlog lijkt het een goed idee om daar een pact mee te sluiten. Maar wanneer hij afreist naar het verre rijk, doet Chaol een ontdekking met grote gevolgen…

In Toren Van De Dageraad volgen we Chaol en Nesryn die op weg gaan naar de Torre Cesme om Chaol daar te laten behandelen voor het letsel dat hij in Koningin Van De Schaduw heeft opgelopen. Deze reis maken zij tegelijkertijd met de gebeurtenissen in Rijk Van Stormen, maar ik raad niet aan om de boeken parallel aan elkaar te lezen. De gebeurtenissen houden namelijk geen verband met elkaar en het tijdspad doet dat ook niet helemaal.

In Toren Van De Dageraad maken we kennis met Yrene Towers, de genezeres die Chaol zal behandelen. Tijdens het lezen merkte ik al snel dat er in het verleden iets is gebeurt en ik wist al meteen met wie. Dit verhaal blijkt in The Assassin’s Blade te staan, het boek met alle novella’s van deze serie. Dit boek wordt helaas niet vertaald, maar is eigenlijk wel een must om te lezen. Nu missen de Nederlandse lezers toch dingen die in de eigenlijke boeken terugkomen en best wel essentieel blijken te zijn voor de relaties tussen alle personages. In Toren Van De Dageraad kom je slechts in een paar zinnen te weten wat er in het verleden is gebeurd, maar dit gebeurde pas zeer laat in het verhaal. Tijdens het lezen heb ik me dit dus heel lang afgevraagd. Lees je Engels? Dan zou ik dit tussenboek eerst lezen voor je in Kingdom Of Ash duikt. Doe ik nu ook. Heb je de rest van de serie in het Nederlands gelezen? Dan zou ik The Assassin’s Blade toch proberen in het Engels, want het taalgebruik is prima te volgen en het boek bevat zo ongelooflijk veel waardevolle informatie.

Terug naar Toren Van De Dageraad. Leek Chaol in de voorgaande delen een ontzettend afstandelijke man, dan kom je er in dit boek achter waarom. Hij moet wel, ter bevordering van zijn genezing. Verder leren we Nesryn ook beter kennen en ontwikkelt zij zich verder. In Koningin Van De Schaduw zie je heel weinig van haar behalve haar stadswachtersmasker. In Toren Van De Dageraad gaat dat masker af en ontwikkelt zij zich tot een belangrijk personage.

Het einde zag ik niet aankomen. Kan Chaol genezen? Ik wist het niet, maar nu wel. Nee, ga ik niet zeggen. Wat is er tussen Chaol en Yrene gegroeid als er al iets is gegroeid? Tijd om daar zelf achter te komen. Mensen willen dit boek niet lezen omdat het volledig om Chaol draait, maar Chaol maakt zo’n ontwikkeling door en je leert hem van een hele andere kant kennen. Tevens bevat dit boek belangrijke aanknopingspunten voor Kingdom Of Ash, dus een niet te missen uit de hand gelopen novelle die je echt moet lezen.