(NL) Recensie: Samira Ahmed – Ingesloten

Het laatste boek dat ik nog moest lezen voor YALfest aankomende zondag was Ingesloten van Samira Ahmed. Voor mij is deze auteur niet onbekend, ik had haar boek Love, Hate, And Other Filters vorig jaar al gelezen. Door die leeservaring schoof ik het lezen van Ingesloten steeds maar voor me uit, want ik vond Ahmed’s debuut gewoon niet goed.

(NL) Recensie: Samira Ahmed – IngeslotenIngesloten by Samira Ahmed
Published by Blossom Books on March 22, 2019
Pages: 336

'Ik leef niet meer volgens een kalender, ik kijk niet meer naar data. Er is alleen toen en nu. Er is alleen wat we ooit waren, en wat we geworden zijn.’

De zeventienjarige Layla Amin en haar ouders worden ’s avonds overvallen door een militaire eenheid die hen meeneemt naar een interneringskamp voor Amerikaanse moslims. Met behulp van haar vriendje buiten het kamp, haar nieuwe vrienden in het kamp en een onverwachte bondgenoot vecht Layla voor haar vrijheid, en begint langzaam maar zeker een revolutie tegen de directeur van het kamp.

Door eerder genoemde leeservaring met Love, Hate, And Other Filters had ik niet zulke hoge verwachtingen van Ingesloten, integendeel zelfs. Het gegeven dat ik eerder genoemd boek op een gegeven moment zelfs scannend heb gelezen helpt ook niet mee. Daarnaast zijn de meningen nogal verdeelt en haalde ik uit recensies precies de struikelblokken die ik met haar vorige boek had, dus ik verwachte niet veel van Ahmed’s nieuwe boek. Toch gaf ik het boek een kans, want dit is immers een Nederlandse vertaling en je moet toch iets meer van een auteur lezen om te bepalen of het werk iets voor je is of niet. Helaas bleek mijn onderbuikgevoel te kloppen.

Laat ik voorop stellen dat het thema absoluut belangrijk is. Ingesloten behandelt de thema’s fascisme en islamofobie en combineert een naar stukje geschiedenis met een toekomstbeeld dat we allemaal niet willen. Ingesloten gaat over interneringskampen voor moslims en ik moet daar niet aan denken. Bah.

Dat de thematiek van Ingesloten goed te bediscussiëren valt binnen bijvoorbeeld een leesclub staat buiten kijf, maar ik vond het boek zelf gewoon niet goed. In mijn optiek heeft Ahmed geen groei laten zien tussen Love, Hate, And Other Filters en Ingesloten. Het verhaal greep me wederom niet bij de strot en ik had helemaal niets met de personages. Ik vond de gebeurtenissen erg oppervlakkig beschreven en ik had al zo’n vermoeden over hoe het verhaal zou eindigen. Jammer, want met zo’n indringend thema verwachtte ik een indringend verhaal. Dat kreeg ik niet en ik heb er voor mijn doen lang over gedaan om het boek uit te lezen. Ik overwoog zelfs om dit boek ook maar scannend te lezen wat ik erg jammer vond. Wel had ik een bloedhekel aan de directeur van het interneringskamp en ook vond ik de toezichthouders van de blokken enorm hypocriet. En de hulp uit onverwachte hoek? Tja, eigenlijk zag ik dit wel een beetje aan komen.

Ingesloten is qua uitwerking erg middelmatig, maar Samira Ahmed voegt zeker iets toe aan het auteurspanel op YALFest. Haar boeken zijn zeer divers en bieden ruimte voor discussie. Ik hoop alleen dat ze zichzelf als auteur verder gaat ontwikkelen, want de verhalen hebben zeker potentie. Het komt er alleen nog onvoldoende uit.