(NL) Recensie: Sabaa Tahir – Een Fakkel Tegen Het Duister (Vuur en As #2)

In de lente van dit jaar las ik De Heerschappij Van De Maskers, het eerste deel in de Vuur en As serie van Sabaa Tahir. Ik had wat moeite met het boek, het pakte me minder dan ik had gehoopt. In die recensie vertelde ik dat ik wel verder zou lezen in deze serie en dat heb ik ook gedaan. Wel in het Engels, want het luisterboek luistert erg prettig. Het boek pakte mij direct een stuk beter, maar dat betekent niet dat de Nederlandse vertaling slecht is. Dat is deze vertaling namelijk absoluut niet, maar deze serie gaat bij mij gewoon beter in het Engels. Deze recensie is wel in het Nederlands om series consistent te houden.

(NL) Recensie: Sabaa Tahir – Een Fakkel Tegen Het Duister (Vuur en As #2)Een fakkel tegen het duister (Vuur en As, #2) by Sabaa Tahir, Maren Mostert
on November 17, 2016
Pages: 464
four-half-stars

An alternative cover edition for this ISBN can be found here.

Op hun vlucht dwars door het Imperium vechten Laia en Elias zich een weg naar het noorden om Laia’s broer te bevrijden uit de Kauf-gevangenis. Opgejaagd door Maskers en gemanipuleerd door de meedogenloze Commandant proberen ze hun vijanden te slim af te zijn.

Het verhaal in Een Fakkel Tegen Het Duister gaat direct verder waar het in De Heerschappij Van De Maskers ophield. Elias en Laia worden door Helene geholpen om uit Blackcliff te ontsnappen zodat ze Daryn, Laia’s broer, uit de zwaarbewaakte Kauf gevangenis kunnen bevrijden. Het gevaar is dan nog zeker niet geweken. In dit verhaal proberen Laia en Elias Kauf te bereiken en daarbij ontmoeten ze oude en nieuwe bondgenoten.

Mag ik even zeggen dat ik de Commandant echt HAAT? Wauw, wat een ongelooflijk naar mens is dat zeg! Ze doet echt alles wat ze kan om haar stiekeme spelletjes te spelen, ook als ze anderen daarmee in gevaar brengt. Want ik ook heel fijn vond in dit deel is dat we meer van Helene Acquila, de beste vriendin van Elias, te zien krijgen. Ze is de kersverse nieuwe bloedklauwier van de nieuwe keizer – die ik ook niet heel chill vind. In De Heerschappij Van De Maskers zagen we weinig van haar, maar nu dus een stuk meer. Ze is namelijk op een missie of ze nou wil of niet. Ook Helene loopt tegen allerlei problemen aan en deze zijn bijna net zo ernstig als die van Laia en Elias.

Een Fakkel Tegen Het Duister bevat enorme plot twists. Zo vraag ik me af of Elias een juiste beslissing heeft genomen en blijkt iemand de hele tijd al gelogen en bedrogen te hebben. Laia heeft in dit boek gelukkig ook meer pit gekregen, want in het vorige deel irriteerde ze me soms heel erg. De world building is in dit boek ook goed geslaagd. We krijgen nu veel meer van Het Imperium te zien dan alleen Serra en Blackclif. Ik ben heel benieuwd hoe het verhaal verder gaat en ik ga daarom De Nachtbrenger zeker zo snel mogelijk lezen. Een Fakkel Tegen Het Duister krijgt al een hogere waardering dan De Heerschappij Van De Maskers, maar zal De Nachtbrenger de top behalen?

Zou jij andere beslissingen hebben genomen als je één van de persoanges uit deze serie zou zijn?