(NL) Recensie: S. J. Kincaid – The Diabolic

Een boek dat al een tijdje op mijn lijstje stond is The Diabolic van S. J. Kincaid. Echter stond dit boek passief op mijn lijstje, maar ik bleef maar te horen krijgen dat het zo’n goed boek is. Tijd om het zelf te ontdekken en om dit boek actief op mijn lijstje te zetten om te lezen.

(NL) Recensie: S. J. Kincaid – The DiabolicThe Diabolic (The Diabolic #1) by S.J. Kincaid
Published by Young & Awesome on October 19, 2016
Pages: 409
ISBN: 9025870554

'Denk je echt dat dit meisje gevaarlijk is?’ zei de senator. ‘Ze ziet er eerder uit als een doodsbang kind.’ Ik verkilde toen hij dat zei. Ik mócht niet bang zijn. Ik keek de senator woest aan. Hij schrok, kneep zijn ogen tot spleetjes en wendde zijn blik van me af. Misschien heb gelijk,’ mompelde hij. ‘Het zit in de ogen. Ze heeft wrede ogen. Liefje, weet je heel zeker dat we dit monster in huis moeten halen?’

Nemesis lijkt een doodgewoon meisje, maar niets is minder waar. Ze is een Diabolic, gemaakt om te doden. Op jonge leeftijd wordt ze gekocht door een adellijke familie om hun dochter Sydonia te beschermen – zo nodig met haar leven. Als Sydonia zich moet melden aan het hof van de keizer, die duidelijk kwaad in de zin heeft, neemt Nemesis haar plaats in. Niemand mag ontdekken wie en wat ze werkelijk is…

“Ze is adembenemend en levensgevaarlijk” luidt de ondertitel van The Diabolic van S. J. Kincaid. Als dit geen reden is om nieuwsgierig te worden weet ik het ook niet meer. Waarom is Nemesis zo gevaarlijk? Ik verwachtte een spannend boek met veel actie, maar ook met veel verraad. Dat laatste kreeg ik, want toen ik dacht door te hebben hoe het allemaal in elkaar zat, draaide alles weer 180 graden.

The Diabolic is een boek dat snel wegleest. Als eerst leer je iets over het verleden van Nemesis, waarna je Nemesis en Sydonia (wat een lelijke naam trouwens) volgt tijdens de voorbereiding voor de missie van Nemesis. Vervolgens speelt de rest van het verhaal zich af in het Chrysantimum, het paleis van de keizer van de ruimte.

Het tempo van het verhaal ligt hoog. Gelukkig niet te hoog, want vertraging kon dit verhaal niet gebruiken. The Diabolic is een redelijk dik boek met weinig echte actie. Het draait hier vooral om de intriges tussen de personages en politieke intriges. Het is wel makkelijk te voorspellen hoe het verhaal eindigt, maar je weet niet wie het eerste dominosteentje omgooit. Je denkt het te weten, maar dan blijkt het toch iemand anders te zijn. Dat is meteen het sterkste punt van het hele boek, evenals de wereld waarin het verhaal zich afspeelt. Het is een ander soort scifi dan The Lunar Chronicles, maar daarom niet minder goed. Ik had alleen geen favoriet personage.

Ik vind het verhaal niet zodanig goed dat ik The Empress meteen moet lezen. Ik vond The Diabolic absoluut wel vermakelijk, maar voor mij is het wel goed zo, mooi afgerond.