(NL) Recensie: Nic Stone – Wat Zou Martin Doen?

Nic Stone is een auteur die dit jaar ook naar YALFest komt, maar die ik altijd vergeet. Waarom? Weet ik niet. Misschien omdat haar boek Zij & Ik mij totaal niet lag en ervoor zorgde dat ik een beetje huiverig aan Wat Zou Martin Doen? begon. Misschien omdat andere auteurs me meer opvallen, geen idee. Oftewel: ik was Nic Stone vergeten. Om dat vooral niet meer te doen besloot ik afgelopen zondag Wat Zou Martin Doen? te lezen, een boek dat je in een vloek en een zucht uit hebt.

(NL) Recensie: Nic Stone – Wat Zou Martin Doen?Wat zou Martin doen? by Nic Stone
Pages: 244
Published by Best of YA on February 14, 2018
two-half-stars

Justyce is een goede jongen.Hij haalt uitmuntende cijfers. Hij staat altijd klaar voor zijn vrienden. Waarom is hij dan degene met handboeien om?

Justyce McAllister haalt hoge resultaten op school, is aanvoerder van de debatclub en hij mag volgend jaar naar Yale. Maar dat doet er allemaal niet toe als een politieagent handboeien rond zijn polsen sluit. Uiteindelijk wordt Justyce weer vrijgelaten, zonder verdere aanklachten (en ook zonder excuus), maar het incident houdt hem bezig.

Nu hij verhuisd is naar een betere wijk, wordt hij nog steeds lastiggevallen door de jongens uit zijn oude buurt en hij voelt zich ook niet welkom in zijn nieuwe klas. De enige uitzondering is Sarah Jane, Justyce' knappe – en witte – debatpartner, van wie hij wenste dat hij haar niet zo leuk vond. Op een dag rijdt Justyce samen met zijn beste vriend Manny rond in de auto – raampjes open, muziek hard aan. Dat valt niet in goede aarde bij een automobilist die naast hen staat te wachten voor het stoplicht. Maar zijn twee brutale jongens die het volume net iets te hard zetten reden genoeg om een wapen te trekken?

'Een krachtig, ontwrichtend verhaal dat je niet weg kunt leggen en dat de geschiedenis en de huidige situatie van racisme in Amerika blootlegt.' - John Green

'Ongelooflijk, eerlijk, hartverscheurend! Een must-read!' - Angie Thomas, auteur van The Hate U Give

'Het verhaal van Justyce is serieus, grappig, pijnlijk menselijk en hoopvol. Ik ben voor altijd veranderd.' - Becky Albertalli, auteur van Simon vs. de verwachtingen van de rest van de wereld

'Rauw en aangrijpend.' - Jason Reynolds, auteur van 67 seconden

'Wat Justyce en Manny overkomt is nog steeds de dagelijkse realiteit voor veel te veel mensen. Ouders die hun kinderen moeten bijbrengen hoe ze zich moeten gedragen als ze met de politie in aanraking komen, omdat ze het anders misschien niet overleven. En jongeren die elke dag voor de keuze staan: blijf ik mijn best doen of haak ik af? Dit boek heeft me echt de ogen geopend. Het kan zo niet langer.' - Margot Reesink, vertaler van Wat zou Martin doen?

Dear Martin zag ik de afgelopen periode regelmatig voorbij komen op Goodreads en alle recensies waren stuk voor stuk positief. Veel positiever dan de recensies van Zij & Ik. Ik had dus goede hoop toen Dear Martin in het Nederlands uit kwam. Ik was alleen een beetje bang dat het te veel op The Hate U Give zou lijken en dat bleek dus te kloppen.

Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen, ik vond het verhaal van Wat Zou Martin Doen? niet sterk. Het leek voor mij veel te veel op The Hate U Give, wat ik een veel sterker verhaal vind. Qua boodschap, qua impact, qua storytelling, qua schrijfstijl. Wat me bij Nic Stone behoorlijk stoort is de manier hoe ze dialogen schrijft. Ze schrijft deze als een script en niet als proza. Dat leest behoorlijk irritant en haalt me helemaal uit het verhaal.

Ik vind de Nederlandse titel de lading van het verhaal niet dekken. Justyce schrijft brieven naar Martin Luther King, maar wat Martin dan zou doen komt helemaal niet voor in deze brieven. De Engelse titel had beter overgenomen of letterlijk vertaald kunnen worden, zodat het het verhaal beter zou dekken. Ik heb Wat Zou Martin Doen? niet zonder plezier gelezen, maar ik vond het ook niet het beste boek. Het boek telt krap 200 bladzijden waardoor je het in een paar uur uit kunt lezen. Voor mij als snelle lezer was dit met pauzes 2,5 uur.

En….. dawg? Is dat een woord dat veel gebruikt wordt? Ik heb dat echt nog nooit gehoord. Dit viel mij ook al op in de Engelse versie van Zij & Ik, maar ik had niet verwacht dat het zo overgenomen zou worden in deze vertaling. Misschien ben ik daar gewoon te oud voor, zou kunnen. Het klinkt misschien alsof ik de vertaling helemaal afkraak, maar dat doe ik niet, absoluut niet zelfs. Op deze puntjes na vond ik de vertaling van het verhaal goed gelukt. Ik weet niet of het iets van de boodschap wegneemt, maar ik heb geen rare dingen gezien.

Als ik moet kiezen tussen The Hate U Give en Wat Zou Martin Doen? kies ik dus voor The Hate U Give. Ik vind dat boek gewoon veel sterker in dit subgenre. Ik heb ook het gevoel dat Nic Stone haar schrijfstijl beter bij de jongere YA lezer past en die van Angie Thomas wat beter bij de oudere YA lezer. Beide boeken snijden een belangrijk thema aan, maar de één is daar net iets beter in geslaagd dan de ander. Wat Zou Martin Doen? krijgt dus 2,5 sterren en dat is niet per se omdat het een slecht boek is, maar omdat het voor mij gewoon niet veel deed. Zonde. Ik denk dat ik in de toekomst niet snel een nieuw boek van Nic Stone zou oppakken.