(NL) Recensie: Mirjam Gielen – Grondvuur

Een boek wat ik al een tijdje in de gaten hield maar waar ik weinig over zag, was Grondvuur van Mirjam Gielen. Het boek kreeg minder aandacht op blogs dan ik verwachtte. Op zich was dit voor mij een goed teken, want mijn nieuwsgierigheid werd hierdoor gewekt. Ik kocht het boek en besloot het te lezen. Op Hebban schreef ik er dit artikel over.

(NL) Recensie: Mirjam Gielen – GrondvuurGrondvuur by Mirjam Gielen
Published by Blossom Books on February 20, 2019
Pages: 224

Op 22 februari 1944 vallen talloze bommen op het centrum van Nijmegen. Er vallen achthonderd doden en duizenden gewonden, en de impact is enorm – ook nog lang na de oorlog.

Als Julia een doos met oude brieven van haar oma vindt, begint ze uit nieuwsgierigheid te lezen. Haar oma schreef de brieven tijdens en na de Tweede Wereldoorlog aan haar overleden zus Corrie. Ze schrijft over de nasleep van het bombardement op Nijmegen, maar ook over haar ouders en de jongen die ze later op haar werk leert kennen. Julia ontdekt een oud familiegeheim, en gaat vastbesloten op onderzoek uit. Maar haar oma houdt haar mond stijf dicht, en ook bij haar moeder komt ze niet veel verder. Wat doe je als het verleden zo nadrukkelijk aanwezig is, maar niemand erover praat?

Grondvuur wordt verteld vanuit het perspectief van Julia in het nu, haar moeder Eva in de jaren ’80 en via de brieven van haar oma Ans aan Corrie.

Grondvuur gaat over de Tweede Wereldoorlog en over het bombardement op Nijmegen. Ik had daar meer van verwacht, maar ik merkte dat andere thema’s dominanter aanwezig waren.

Thema’s

Oorlog is niet het enige thema dat wordt behandelt in Grondvuur. Julia is een echte topsporter en Eva is een echte feminist. Feminisme en topsporten zijn dus ook belangrijke thema’s in dit boek. Ik denk dat deze zelfs nog sterker aanwezig zijn dan oorlog.

Echter hebben alle gebeurtenissen weer betrekking op de oorlog, evenals de onderlinge relaties in dit boek. Wel vond ik het soms wat verwarrend wie bij wie hoorde, want zowel Eva als Julia hebben gesprekken met hun oma. Ans is de oma van Julia en de moeder van Eva en Eva heeft dan weer gesprekken met haar oma, oftewel de moeder van Ans. Alle onderlinge relaties leiden dus terug naar de oorlog, want Eva heeft een aversie tegen topsporten. In het boek wordt duidelijk waarom. Daarnaast wordt het goed duidelijk wat een oorlog met families doet. Er zijn familieleden gestorven, maar er zijn ook veel geheimen. De oorlog wordt ofwel uitvoerig besproken, ofwel vermeden. Als de oorlog wordt besproken is dat vooral bij de oudere generatie het geval en dit gaat altijd gepaard met vooroordelen. Aan de andere kant zie je dat de oorlog vermeden wordt en merk je dat Julia geen idee heeft hoe haar familie betrokken was bij de Tweede Wereldoorlog, gewoonweg omdat daar thuis nooit over wordt gesproken.

Schrijfstijl

Ik heb nog nooit een boek van Mirjam Gielen gelezen, maar dit boek had ik binnen een paar uur uit. Het leest vlot en is bovendien niet dik. De schrijfstijl doet wel wat jeugdig aan, evenals Julia zelf. Dit boek is daarom uitermate geschikt voor de jongere young adult lezer

Personages

Zoals gezegd vond ik Julia wat jong overkomen voor iemand uit de eindexamenklas. Ze gedraagt zich erg jong voor haar leeftijd en uiteraard wordt ze verliefd. Moeder Eva vind ik erg afstandelijk en ze laat geen trots zien voor de prestaties van haar dochter. Dit blijkt later in het boek een oorzaak te hebben. Oma Ans leer je niet goed kennen. Je ziet weinig van haar, want het gezin van Julia heeft nauwelijks nog contact met haar. Door de brieven die ze aan Corrie schrijft krijg je wel een beeld van haar, maar dat vind ik geen goed beeld

Plot

Grondvuur belicht verschillende thema’s, maar ik had verwacht dat het meer over de oorlog zou gaan dan over feminisme en topsport. Het bombardement op Nijmegen wordt benoemd, maar het hele verhaal is daar omheen gebouwd. Voor mij zou het indringender zijn geweest als dit boek een geheel historische fictie was geweest: belicht het bombardement en bouw het verhaal daar omheen, maar blijf in de jaren ’40. Door de flinke tijdssprongen (bijna 40 jaar tussen iedere generatie) had ik het idee dat het niet per se een boek over de Tweede Wereldoorlog is. Dat vind ik jammer, zeker omdat dit bombardement niet erg bekend is. Dit boek bevat de standaard young adult cliché’s, zeker wat Julia betreft. Dat haalt het plot mijns inziens een beetje onderuit.

Grondvuur vind ik vooral geschikt voor de wat jongere young adult lezer. Ik denk ook dat dit boek op de lijst mag voor de eerste en tweede klas van de middelbare school, want het leest makkelijk weg én je leert over een stukje ‘vergeten’ Nederlandse geschiedenis. Persoonlijk merk ik dat ik betere boeken heb gelezen en dat ik meer had verwacht te lezen over het bombardement op Nijmegen. Dit neemt niet weg dat ik Grondvuur geen goed boek vond, want dat vond ik wel. Ik had alleen meer verwacht. Ik had het boek binnen een paar uur uit, maar ik ben niet volledig omver geblazen. Om deze reden beoordeel ik Grondvuur met 3,5 sterren.