(NL) Recensie: Maggie Harcourt – De Jongen Met Twee Namen

Toen eind november de voorjaarsbrochures zo langzaamaan binnendruppelden trok De Jongen Met Twee Namen van Maggie Harcourt mijn aandacht. Ik had nog nooit zo’n type boek gelezen met een conventie als setting, dus ik was benieuwd. Daarnaast beloofde de achterflap een hoop drama en verwarring en daar was ik wel voor te porren. Tijd dus om dit boek aan te vragen voor Hebban en met een groepje schreven we daar dit artikel over. Nu is het tijd voor mijn uitgebreidere solo-recensie.

(NL) Recensie: Maggie Harcourt – De Jongen Met Twee NamenDe jongen met twee namen by Maggie Harcourt
Published by Young&Awesome Leopold on February 1, 2019
Pages: 352
two-half-stars

Verliefd op de auteur van je nieuwe lievelingsboek… Samen met haar vader organiseert Lexi boekenconferenties. Vele weekenden brengt ze door in hotels en ze maakt er vrienden voor het leven. Dan leest ze een boek dat haar wereld op zijn kop zet.

Wat doe je als achter het pseudoniem van je favoriete auteur die ene arrogante jongen schuilgaat? Wanneer is hij Haydn Swift en wanneer is hij Aidan Green? En op wie van de twee is Lexi verliefd aan het worden?

ZES CONFERENTIES, EEN MEISJE MET EEN KLEMBORD, EEN JONGEN MET TWEE NAMEN EN ÉÉN NACHT DIE ALLES OP ZIJN KOP ZET.

De Jongen Met Twee Namen schiep redelijk hoge verwachtingen bij mij. Nou ben ik met de contemporaries van deze uitgeverij wat voorzichtig, want deze vielen me helaas vaak tegen. Waarom mijn verwachtingen hoog waren? Nou, vanwege het feit dat er iemand met een dubbele persoonlijkheid een rol zou spelen en dat kon nog weleens awkward situaties en drama opleveren. Ik verwachtte dus diepgang en drama, maar dat bleef uit.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb het boek niet niet willen uitlezen of het door de kamer willen smijten, ik heb me wel vermaakt tijdens het lezen. Alleen kreeg ik een oppervlakkig verhaal waar ik een diepgaand, pijnlijk en emotioneel verhaal had verwacht. Het verhaal speelt zich af tijdens één conventie seizoen en daardoor lag het tempo erg hoog. Ik vind de Nederlandse vertaling die voor convention wordt gebruikt overigens niet passen. Conferentie gebruik je niet zo snel voor dit soort evenementen en conventie is een veelgebruikte term.

Terug naar het verhaal. Het tempo ligt dus hoog waardoor je de personages niet echt leert kennen. Alles blijft oppervlakkig en je weet eigenlijk al hoe dit gaat aflopen. Daarnaast vond ik Aidan en Haydn erg in elkaar overlopen, ik had een veel duidelijker verschil verwacht bij deze titel van het boek. Voor mij waren het nu één en dezelfde persoon en dat vond ik zonde. Je had hier zoveel meer mee kunnen doen. Niets gespleten persoonlijkheid. De gebeurtenissen volgen elkaar in een rap tempo op, wat ook niet echt meehelpt aan de diepgang in het verhaal.

Het is Maggie Harcourt gelukt om, zonder het te forceren, diversiteit in het boek toe te voegen. Zo zijn veel bijfiguren van buitenlandse afkomst en zit er ergens een lesbisch paar in het boek. Dit is een positief punt aan De Jongen Met Twee Namen en hierdoor gaat mijn rating iets omhoog. Echter is het verhaal leidend en daar mankeerde dus een hoop aan. Het had allemaal wel wat diepgaander gemogen. Er gebeurt bijna niks, waardoor het moeilijk is om een goed onderbouwde mening over dit boek te kunnen vormen. Zo jammer.

Als je een fan bent van conventies is dit boek zeker een leuke toevoeging aan je collectie, maar het is geen boek dat mensen lang bij zal blijven of een diepe indruk achter zal laten. Daar is De Jongen Met Twee Namen gewoonweg te oppervlakkig voor. Verwacht alsjeblieft geen diepgaand verhaal en een dubbele persoonlijkheid, want dan wordt je behoorlijk teleurgesteld.