(NL) Recensie: Louise O’Neill – Mermaid

Hervertellingen van sprookjes zijn helemaal hot. Onlangs verscheen er een nieuwe hervertelling, en wel van De Kleine Zeemeermin. Deze hervertelling heet Mermaid en is geschreven door Louise O’Neill.

(NL) Recensie: Louise O’Neill – MermaidMermaid by Louise O'Neill
Published by Young & Awesome on October 3, 2018
Pages: 272
two-half-stars

Ik kijk omhoog. Ik kijk naar de donkere zee, de woeste golven, en doe mijn best om een glimp op te vangen van het zwakke licht in de verte. Dat is waar mijn moeder naartoe is gegaan, naar boven. En daar moet ook ik naartoe als ik de antwoorden wil vinden waarnaar ik op zoek ben.

Diep in de zee, aan de koude Ierse kust, droomt zeemeermin Gaia van een leven zonder haar tirannieke vader. Wanneer ze eindelijk voor het eerst naar de oppervlakte mag zwemmen, wordt ze verliefd op een mensenjongen. Ze verlangt naar een leven boven water. Hoe hoog is de prijs die ze daarvoor moet betalen?

Deze recensie is een uittreksel van de YAY Or NAY die ik met 2 YA clubcollega’s heb geschrevenen is op 20 november 2018 verschenen op de spot van de Young Adult Club op Hebban.

Mijn verwachtingen van Mermaid waren behoorlijk hoog. Ik had zeer positieve recensies gelezen op een aantal andere blogs en op Goodreads. Op Hebban had ik tegen die tijd nog geen recensies gevonden, dus daar kon ik niet vergelijken voor de Nederlandse editie. Ik had het boek gekocht vanwege de hype die om de Engelse editie hing. Mijn verwachtingen waren een boek vol actie, spanning en sensatie, maar dat kreeg ik helaas niet helemaal.

Schrijfstijl
De schrijfstijl van Louise O’Neill vond ik wel prettig. Het boek is vlot geschreven, waardoor je er snel doorheen vliegt. Ik had het binnen enkele uren uit. Soms raakte ik alleen wat in de war door de zinnen die tussen haakjes stonden. Dat had te maken met iets in het plot, maar daar kan ik niets over zeggen in verband met spoilers.

Het verhaal zelf was echter een ander verhaal dan de schrijfstijl. Aan het begin van het boek zat ik er op zich redelijk in. Het is ook logisch dat je eerst de personages en de wereld moet leren kennen voordat er daadwerkelijk iets gebeurt en je wordt meegenomen in het verhaal. Het jammere vond ik alleen dat het plot zich niet verder ontwikkelt. Mermaid bleef voor mij wat op de vlakte, ondanks de thematiek. Louise O’Neill heeft niet zomaar de kleine zeemeermin in een nieuw jasje gestoken, ze heeft er ook heftige thema’s als vrouwenonderdrukking en voor jezelf opkomen aan toegevoegd. Ondanks deze thematiek bleef de ontwikkeling van het plot voor mij dusdanig achter dat ik uitkeek naar het dichtslaan van het boek.

Op een gegeven moment wilde ik meer. Ik wilde meer actie, meer tegenslagen, meer connectie. Dat kreeg ik allemaal niet. Ik voelde geen band met Gaia of de andere personages. Hierdoor voelde Mermaid afstandelijk aan en werd het lezen op een gegeven moment saai. Ik kwam op een punt dat het voor mij klaar was, ik wilde een nieuw boek oppakken. Dat is absoluut geen goed teken.

Mermaid heeft mijn verwachtingen niet waar kunnen maken. Het is een ietwat teleurstellend boek in een prachtig jasje. Dat heb ik me immers laten vertellen van dat jasje. Ondanks de prettige schrijfstijl van Louise O’Neill heeft het plot mij dus niet zo weten te bekoren. Op een gegeven moment werd het zelfs saai, want ik kreeg niet wat ik hoopte. Ik wilde het liefst meer actie, meer sensatie en vooral meer diepgang en connectie met de personages. Die miste ik. Het verhaal voelde voor mij heel oppervlakkig en afstandelijk. Het was het echt allemaal nét niet. Ik vond Mermaid een leuk boek voor tussendoor, maar het heeft geen indruk op me achtergelaten. De thematiek die in het boek zit – vrouwenonderdrukking en voor jezelf opkomen – is wel iets dat meer besproken zou moeten worden. Want zelfs nu gebeurt dit, het onderdrukken van vrouwen, nog steeds. Daarom vind ik het oprecht jammer dat Mermaid mij niet zo goed is bevallen.

Heb jij Mermaid gelezen en wat vond jij ervan?

4 gedachtes over “(NL) Recensie: Louise O’Neill – Mermaid