(NL) Recensie: Leigh Bardugo – List & Leugens (De Kraaien #1)

Nadat ik eerder dit jaar De Grisha trilogie van Leigh Bardugo had gelezen werd het tijd om eindelijk eens te starten met De Kraaien. Iedereen is heel erg enthousiast over deze duologie, enthousiaster dan over De Grisha.

(NL) Recensie: Leigh Bardugo – List & Leugens (De Kraaien #1)List & Leugens (De Kraaien #1) by Leigh Bardugo, Merel Leene
Published by Blossom Books on November 9, 2015
Pages: 542
ISBN: 9020679848

In Ketterdam is alles te koop, als je maar bereid bent om te betalen. Niemand weet dat beter dan crimineel wonderkind Kaz Brekker. En dan krijgt hij een opdracht aangeboden die weliswaar levensgevaarlijk is, maar hem meer geld oplevert dan hij ooit had kunnen dromen. Hij kan het alleen niet in zijn eentje…

Kaz vertrekt uiteindelijk met een team dat op het eerste gezicht een bij elkaar geraapt zootje lijkt. Een op wraak beluste ex-gevangene, een gokverslaafde scherpschutter, een van huis weggelopen rijkeluiszoon, een spion die als bijnaam ‘de Schim’ heeft en een Hartenwringer die haar magie vooral gebruikt om te overleven in de sloppenwijken. En dan is er Kaz zelf nog, een dief die gespecialiseerd is in onmogelijke ontsnappingen.

Tijdens hun reis moeten ze dwars door vijandig Fjerda trekken en worden ze belaagd door een andere bende die op hetzelfde doel uit is, maar ook door Grisha die dankzij een mysterieuze drug een bijna onmogelijke, explosieve kracht hebben ontwikkeld. Oh, en tussendoor moeten ze ook proberen om elkaar niet te vermoorden.

Six of Crows wisselt tussen de perspectieven van deze zes personages en neemt je mee naar de uithoeken van de Grisha-wereld: de sloppenwijken van Ketterdam en de ijzige vlaktes van Fjerda (waar Grisha worden opgejaagd en opgesloten!). Ieder personage heeft zijn eigen verhaal, dat Leigh Bardugo stukje bij beetje ontrafelt en op een fantastische manier door elkaar weeft.

Ik vond De Grisha trilogie erg goed, dus mijn verwachtingen van De Kraaien waren hoog gespannen. Het eerste wat me opviel aan deze serie was de gevoelsmatige dikte van de boeken. Voor mijn gevoel zijn deze boeken dikker dan De Grisha, maar dat blijkt niet zo te zijn.. Ik vond het ook een stuk lastiger lezen dan die trilogie, maar daar heb ik geen verklaring voor. Ik had verwacht dat ik er net zo snel doorheen zou vliegen, maar dat duurde even.

In List & Leugens krijg je het verhaal vanuit vijf perspectieven te lezen. Deze perspectieven zijn van alle teamleden die meedoen aan de missie waar dit boek om draait. Ik miste echter een perspectief van Wylan, want van hem weten we nog niet veel. Van de andere personages eerst ook niet, maar stukje bij beetje werd hun verleden uit de doeken gedaan en werd alles minder raadselachtig. Toch vond ik sommige stukken erg langdradig, maar naarmate het einde naderde werd dit beter. Het laatste stuk van List & leugens vond ik het beste stuk en daardoor eindigt het boek toch nog met vijf sterren. Het blijft wennen om zoveel Nederlandse namen in een Amerikaans boek te zien, maar wel heel tof.

Ik ben nog niet helemaal hooked over deze duologie, maar dat zal vast nog wel komen.