(NL) Recensie: Leigh bardugo – Kraai & Koninkrijk (De Kraaien #2)

Een aantal weken geleden las ik List & Leugens van Leigh Bardugo, het eerste deel in de De Kraaien duologie. Ik kwam er moeilijk in, maar later vond ik het absoluut een goed boek. Helaas kan ik dit niet zeggen over Kraai & Koninkrijk, het tweede deel in deze duologie.

(NL) Recensie: Leigh bardugo – Kraai & Koninkrijk (De Kraaien #2)Kraai & Koninkrijk (De Kraaien, #2) by Leigh Bardugo, Merel Leene
Published by Blossom Books on November 30, 2016
Pages: 622
ISBN: 9020679465

Kaz en zijn bende hebben een missie volbracht waarvan niemand dacht dat ze hem zouden overleven - ook zijzelf niet. Maar in plaats van de beloofde vette beloning te krijgen, worden de Kraaien dubbel verraden. Ze zullen opnieuw moeten vechten voor hun leven, en met de ontvoering van een belangrijk lid van de bende is dat zwaarder dan ooit.

Terwijl Ketterdam vanwege de gevaarlijke drug jurda parem een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefent op diverse wereldmachten, doen oude rivalen en nieuwe vijanden een beroep op Kaz' sluwheid en wordt de loyaliteit van de groep op de proef gesteld. Er dreigt een oorlog in de nauwe en donkere steegjes van Ketterdam - een gevecht om wraak en vergelding dat het lot van de Grisha-wereld uiteindelijk zal bepalen.

Misschien komt het doordat ik alle boeken in de grisha wereld echt fantastisch vond. Misschien komt het doordat de meerderheid razend enthousiast is over Kraai & Koninkrijk. Ik weet het niet, maar mijn verwachtingen waren erg hoog. Helaas een beetje te hoog, want ik vond dit boek echt een worsteling en ik vind dat oprecht heel jammer.

Tja, wat was het verhaal eigenlijk? Naar mijn idee ontbrak dat een beetje. Was het in List & Leugens overduidelijk dat Kaz en zijn team een missie hadden, bleef dat in Kraai & Koninkrijk uit. Het was niet spannend genoeg, het kabbelde voort en je werd vooral niet nieuwsgierig of het allemaal wel zou lukken. Want wat was nou de bedoeling behalve fixen wat er aan het einde van het vorige deel mis ging? Juist, niet zoveel dus. Ik had niets om naar toe te lezen en leven aan het einde.

Dit was een dik boek en het voelde ook als een dik boek. Ik heb meerdere malen op het punt gestaan om het maar op te geven en het boek weg te leggen en niet meer op te pakken. Heel jammer, want ik vond de grisha trilogie echt erg goed en datzelfde gold uiteindelijk ook voor List & Leugens. Waarom ik uiteindelijk toch ben door gegaan met lezen? Nou, voor King Of Scars, voor de zekerheid.

Niet alles aan Kraai & Koninkrijk was jammer. Zo zat er heel veel diversiteit in het boek zonder dat het geforceerd voelde. We wisten al van het slechte been van Kaz, maar in dit deel komt er nog iets naar buiten over andere personages. We kregen eindelijk wat meer achtergrond informatie over Wylan en we zagen een paar oude bekenden terug. Dat laatste heeft het boek voor mij wel kunnen redden, maar het was het allemaal net niet. Het verhaal maakte gewoon geen indruk en het kabbelde voort. Dit deel had eigenlijk niet gehoeven, het verhaal is na List & Leugens op zich ook wel af.

Kraai & Koninkrijk was het, ondanks mijn hoge verwachtingen en goede hoop, allemaal net niet. Het verhaal voelde voor mij erg aan als vulling en door het gebrek aan een missie miste het boek spanning. In List & Leugens hoopte je nog dat alles goed zou komen, maar in dit boek had ik dat helemaal niet. Voor mijn gevoel kabbelde het allemaal maar een beetje voort en dat is zo zonde. Gelukkig kwamen we nog oude bekenden uit de Grisha trilogie tegen, dat maakte alles enigszins goed. Ondanks dat ik meerdere malen op het punt heb gestaan om het boek aan de kant te leggen en niet meer op te pakken ben ik toch door blijven lezen. Dit deed ik met name voor King Of Scars dat in januari verschijnt. Kraai & Koninkrijk bevatte veel ongeforceerde diversiteit en dat vond ik goed aan dit boek. Al met al was Kraai & Koninkrijk een onverwachts bittere pil en daar baal ik van.

Wie is jouw favoriete personage uit de gehele Grisha wereld en waarom?