(NL) Recensie: Lara Adrian – Gabrielle (Middernacht #1)

Er was eens een artikel op Hebban over new adult. Ik las dat artikel (link staat helemaal onderaan deze recensie) en maakte op deze manier kennis met de Middernacht serie van Lara Adrian. Vampiers? I’m in! Maar heeft Gabrielle mij overtuigd?

(NL) Recensie: Lara Adrian – Gabrielle (Middernacht #1)Gabrielle (Middernacht, #1) by Lara Adrian, Marion Drolsbach
on September 1, 2012
Pages: 336
ISBN: 9024556570
three-flames

Gabrielle komt tijdens een avondje stappen oog in oog te staan met een knappe, onbekende man. Hun blikken kruisen, de wereld staat even stil. Het volgende moment is hij weg. Gabrielle volgt hem naar buiten, en vanaf dat moment verandert haar leven. Voorgoed en ingrijpend. Want in het nachtelijke duister is Gabrielle getuige van een bloedbad, aangericht door een bende wilde vampiers. Gabrielle wordt op het nippertje gered door de onbekende, die niemand minder is dan Lucan Thorne, leider van de Broederschap, een elitegroep onsterfelijken, die zich tot taak hebben gesteld de mensheid te beschermen tegen het groeiende gevaar van de wilde vampiers. Niet alleen Gabrielle, ook Lucan ervaart verlangens die geen enkele vrouw in zijn negenhonderdjarig bestaan heeft weten los te maken. Maar kan hij zich wel binden aan een vrouw nu de strijd tussen de Broederschap en de groep wilden in alle hevigheid losbarst? Maar als Gabrielle doelwit wordt van zijn vijanden, heeft hij geen andere keus dan haar mee te nemen naar de duistere wereld die hij aanvoert.

Om te beginnen had ik niet echt hele hoge verwachtingen van Gabrielle, maar toch enigszins hoog. Want boeken met vampiers in de hoofdrol die NIET schitteren als ze in aanraking komen met zonlicht? Count me in!

In het verhaal volgen we Gabrielle. Een mensenvrouw die getuige is van een moord die alleen zij gezien blijkt te hebben. Op deze manier komt ze in aanraking met Lucan en komt ze erachter dat ze een stamvrouw is, die koste wat kost beschermd moet worden. So far, so good.

Alleen, daar hield het voor mij wel een beetje op. Het is “gewoon” een vampier romannetje zonder echte inhoud. Ja, er gebeurt wel iets, maar alles blijft zo oppervlakkig en afstandelijk. Ik voelde totaal geen connectie met iemand in dit boek, echt totaal niet. Zonde, want Gabrielle leest wel lekker weg. Waar draait het verhaal nou eigenlijk om? Gabrielle moet worden beschermd en Lucan wil seks met haar, that’s it. O ja, en alle vampiers zijn bloeddorstig en een aantal zijn aan het moorden en muiten. Dus. Dat was het eigenlijk.

Geen indruk gemaakt
Zoals hierboven al gezegd heeft dit boek geen indruk op me gemaakt. Het was lekker leesvoer voor in de trein, maar ik voel me (nog) niet geroepen om het tweede deel in deze serie te lezen. Misschien ooit, misschien nooit. De oppervlakkige personages, het redelijk inhoudsloze verhaal, de actie die slechts één korte scène duurde, allemaal ingrediënten voor een net-niet boek.

Ondanks mijn redelijke hoge verwachtingen van Gabrielle was dit boek het in alle opzichten net niet. We kregen goddank geen vampiers die begonnen te schitteren als ze in aanraking kwamen met zonlicht. Nee, we kregen bloeddorstige monsters. Muiters. Moordenaars. Tel daarbij een redelijke hoeveelheid seks (bleef binnen de perken hoor), een matig uitgewerkt verhaal, oppervlakkige, ietwat hersenloze personages en veel te weinig actie bij op en je krijgt een vampier romannetje dat lekker leest voor in de trein, maar dat weinig indruk op me heeft gemaakt en die je zo links zou laten liggen. Kortom, deze serie staat niet op mijn prioriteitenlijstje om te vervolgen. Jammer, want ik was hier echt heel benieuwd naar.

Lees hier het artikel op Hebban waardor ik kennis maakte met de Middernacht serie van Lara Adrian.