(NL) Recensie: Kendare Blake – Duistere Troon

Nadat ik vorig jaar Koninginnen, het eerste deel in de ‘Three Dark Crowns’ serie van Kendare Blake, had gelezen wist ik door de laatste zin dat ik verder wilde. In het begin vond ik dat boek vooral voortkabbelen, een angst die ik ook had bij dit vervolg. Door die angst waren mijn verwachtingen niet extreem hoog, maar wel redelijk. Ik had in ieder geval veel zin om het boek te lezen.

(NL) Recensie: Kendare Blake – Duistere TroonDuistere troon (Three Dark Crowns, #2) by Kendare Blake
Series: Three Dark Crowns #2
Pages: 384
Published by HarperCollins Young Adult on April 23, 2019
Also by this author: Koninginnen, Two dark reigns
Also in this series: Koninginnen, Two dark reigns

Drie zusjes en één troon – de strijd om de macht is begonnen...Wie van de koninklijke zusjes zal als overwinnaar uit de bus komen en de troon mogen bestijgen? Katharine, eens de zwakste van de drieling, voelt zich sterker dan ooit tevoren. Arsinoe heeft de waarheid over haar krachten ontdekt en beseft dat haar geheim weleens in haar voordeel zou kunnen werken. En Mirabella, altijdde sterkste en de gedoodverfde koningin, raakt in groot gevaar. In het boeiende vervolg op Koninginnen is er niets en niemand die de zusjes tegenhoudt op weg naar de troon, behalve zijzelf.

Als je begint met het lezen van Duistere Troon wordt je meteen weer teruggebracht naar het eiland Fenbirn, waar het allemaal gebeurt. Je wordt direct geconfronteerd met de verschillende locaties van het verhaal en de vele, vele personages. Niet erg, maar je moet er – zeker in het begin – wel even je hoofd bij houden. Dat wordt na verloop van tijd makkelijker, maar in het begin leest het verhaal zeker niet vlot. Mijn lichte angst voor voortkabbelen bleek dus redelijk gegrond. Dit was dus ook al het probleem in het vorige deel.

Duistere Troon bevat, vergeleken met zijn voorganger, veel meer actie. Nu gaat het echt om elkaar vermoorden en er worden strategische aanvallen uitgevoerd en listen bedacht om de anderen te doden. Hierdoor kreeg ik het gevoel dat er in dit deel ook echt wat stond te gebeuren. Fijn, want dat gevoel had ik bij het vorige boek een stuk minder. Echter duurde het tot zeker 60% voor ik het boek in één ruk uit wilde lezen. Waarom? Daar kwam de boel op gang.

De boel kwam dus op gang en niet zo’n klein beetje ook. Alles ging in een rotgang, je rolt van de ene actie in de andere. Voor sommige lezers kan dat misschien te snel gaan, maar voor mijn gevoel had dit boek dat echt nodig. Ik heb heel lang vastgehouden aan een drie-sterrenrecensie, maar omdat Duistere Troon 180 graden draait, worden het er vier. Ik ben erg benieuwd naar het vervolg, want dat dit verhaal nog niet klaar is staat buiten kijf. De zusjes hebben nog meer geheimen die wij nog lang niet kennen. Kom maar op!