(NL) Recensie: Karen M. Mcmanus – Twee Kunnen Een Geheim Bewaren

Nog iets minder dan een maand en dan is het tijd voor YALFest 2019! Als je op 8 november al je kaartje hebt gekocht, zoals ik, ben je vast al heel lang hyped en heb je er ook al veel zin in. Eén van de auteurs die dit jaar naar dit toffe feestje komt is Karen M. Mcmanus. In het kader van “ik wil van alle auteurs minstens één boek gelezen hebben voor YALFest” was het tijd om Karen haar nieuwste boek Twee Kunnen Een Geheim Bewaren open te slaan en te ontdekken wat dat geheim dat bewaard moet blijven dan is.

(NL) Recensie: Karen M. Mcmanus – Twee Kunnen Een Geheim BewarenTwee kunnen een geheim bewaren als er één dood is by Karen M. McManus
Published by van Goor on February 8, 2019
Pages: 274

llery en haar tweelingbroer Ezra moeten noodgedwongen verhuizen naar de geboorteplaats van hun moeder.

Lang geleden is hun tante Sarah daar verdwenen – een zaak die nooit is opgelost en waar in de familie nooit over gesproken wordt. Algauw ontdekt Ellery dat er pas nog een meisje is verdwenen. Net als Sarah was dit meisje homecoming queen op school, en niet lang daarna worden ook de meisjes die dit jaar genomineerd zijn bedreigd. Ellery is een van de kandidaten en besluit zelf op onderzoek uit te gaan. Ze wordt daarbij geholpen door Malcolm, een jongen van school die ze stiekem wel leuk vindt, maar die ook meer lijkt te weten dan hij doet voorkomen. Langzaam maar zeker komt Ellery dichter bij de waarheid. Maar dan vindt er nog een verdwijning plaats en deze keer wel heel dichtbij…

Om eerlijk te zijn waren mijn verwachtingen voor Twee Kunnen Een Geheim Bewaren absoluut niet hoog gespannen. Ik twijfelde zelfs of ik dit boek zou oppakken of niet. Met Karen haar vorige boek, Een Van Ons Liegt, kon ik namelijk helemaal niets en heb ik scannend gelezen. Mijn angst was dat dit ook met dit boek zou gebeuren. Nou, niet dus. Ik heb het van begin tot eind uitgelezen en ik las best lekker.

In Twee Kunnen Een Geheim bewaren volgen we het verhaal vanuit Ellery en Malcolm. Ellery haar tante is in het stadje Echo Ridge vermoord en Malcolm wordt gezien als zondebok omdat zijn broer ervan wordt verdacht iets te maken te hebben met een recentere moord in Echo Ridge. Beide moorden hadden te maken met het Homecoming feest en het lijkt erop dat het nu weer raak is. De twee perspectieven vind ik echt iets toevoegen aan het verhaal, maar het had van mij nog wat diepgaander gekund.

Beetje soft en vlak

Voor een moordmysterie/thriller vind ik Twee Kunnen Een Geheim Bewaren best wat te soft en absoluut te vlak. Alles gebeurt zo snel waardoor het verhaal weinig ruimte laat voor wat meer verdieping. Hierdoor voelde ik weinig spanning en werd ik niet per se gepusht om door te lezen. Ik zat niet op het puntje van mijn stoel tijdens het lezen en dat vind ik eigenlijk wel horen bij dit soort boeken. Misschien komt het ook omdat ik wat heftigere thrillers ben gewend. Ik werd, niet zoals bij Voor Het Laatst gezien van Caleb Roehrig, nieuwsgierig naar de dader en het hoe, wat en waarom. Dit was ook allemaal heel snel uitgelegd, waardoor het verhaal afgeraffeld aanvoelde. Ik zag de dader niet aankomen, maar ik had dan ook geen flauw idee wie ik moest verdenken. Niemand leek namelijk een geschikte dader. Dit nam bij mij wel wat van het leesplezier weg, maar toch was Twee Kunnen Een Geheim Bewaren opeens uit.

Het einde

Ja, het einde moet even in een apart tussenkopje, want wauw…… Wat werd dat afgeraffeld zeg! Er gebeurde iets, daarna gebeurt het onvermijdelijke en toen was het poef….. allemaal voorbij. Ik miste een element waardoor er meer spanning in het verhaal zou zitten. Waarom gebeurde daar nou niet echt iets? Dat cruciale moment maakt een thriller dus een thriller en dat miste in dit boek. Jammer. Als je het boek hebt gelezen en het kunt vergelijken met andere thrillers, snap je waar ik het over heb.

Mijn algehele conclusie is dat Twee Kunnen Een Geheim Bewaren van Karen M. Mcmanus absoluut beter in elkaar zit en beter leest dan Een Van Ons Liegt, maar het verhaal liet mijns inziens veel te weinig ruimte voor verdieping waardoor het allemaal heel oppervlakkig en “verkennend” aanvoelde. Ik ben de misschien wat heftigere, volwassen thrillers gewend, maar ook in het young adult genre heb ik betere thrillers gelezen. Voor de beginnende thriller lezers is dit een goed boek om het genre te leren kennen. Desondanks had ik Twee Kunnen Een Geheim Bewaren opeens uit en las het lekker weg. Vandaar uiteindelijk het redelijk hoge aantal sterren.

Zie ik jou dit jaar op YALFest?