(NL) Recensie: Julie Kagawa – The Iron Fey

Januari stond op de Hebban Young Adult Club in het teken van The Iron Fey serie van Julie Kagawa. We organiseerden namelijk een readalong, omdat sommige van ons deze serie al jaren in de kast hadden staan. Ik was ook erg benieuwd naar deze serie, dus ik deed mee en begeleidde De IJzerprins. Wat vond ik van deze serie? Let op: dit is een recensie van een gehele serie. Hierdoor kunnen er spoilers in dit artikel zitten.

De IJzerkoning

(NL) Recensie: Julie Kagawa – The Iron FeyDe ijzerkoning by Julie Kagawa
Series: The Iron Fey #1
Published by Harlequin Young Adult on June 12, 2012

Mijn naam is Meghan Chase. Over minder dan vierentwintig uur word ik zestien. Sweet sixteen, zeggen ze dan, maar ik geloof niet dat dat voor mij opgaat. Alles in mijn leven begint op een griezelige manier uit de hand te lopen, en dan is het feit dat mijn moeder en stiefvader mijn verjaardag weer zijn vergeten nog mijn minste probleem. Wat gebeurt er allemaal?Net als mijn broertje zie ik ineens overal vreemde monsters, in het bos bij de bushalte lijkt zich iets engs schuil te houden en op school staat er plotseling op een computerscherm: Meghan Chase, we komen je halen...Maar wat ik ook had verwacht, in ieder geval nóóit dat ik te horen krijg dat ik de dochter van een elfenkoning ben, en ook niet dat ik opeens naar een beangstigend bizarre wereld moet afreizen om mijn broertje te redden. Een wereld waarin machtige wezens schijnen te denken dat ik een belangrijke rol zal spelen in hun strijd tegen een duister kwaad. Huh?En wat ik al helemaal niet had kunnen dromen is dat ik verliefd zou worden op een mysterieuze prins - die helaas niks van mij wil weten...

In het begin moest ik erg wennen aan De IJzerkoning. Ik vond de schrijfstijl en hoofdpersonage Meghan wat kinderlijk, maar ik vond het verhaal leuk. Puck stoorde me toen ook nog niet zo heel erg. Echter kreeg ik naarmate het verhaal vorderde meer moeite met lezen. Ik was toe aan iets anders, ik wilde verder. Dit bleef een beetje de terugkerende factor tijdens deze hele readalong. Meghan was te afhankelijk van de mannen om haar heen en deed helemaal niets. Dit bleef een beetje doorsudderen, maar naarmate het einde dichterbij kwam lukt het lezen weer beter.

De IJzerprinses

(NL) Recensie: Julie Kagawa – The Iron FeyDe IJzerprinses by Julie Kagawa
Series: The Iron Fey #2
Published by Harlequin Holland on October 18, 2012
Pages: 383
ISBN: 9034755843

Mijn naam is Meghan Chase.

Ik ben mijn belofte aan Ash, de Winterprins, nagekomen en ben meegegaan naar het Winterhof. Hoe lang ik daar nu al zit? Geen idee. De tijd verloopt hier anders dan in de gewone wereld, en ik ben overgeleverd aan de grillen van de kille koningin Mab.

Ash heb ik sinds we aankwamen niet meer gezien, dus het ziet ernaar uit dat hij me in de steek heeft gelaten. En ik maar denken dat hij van me hield...

Ondertussen dreigt er oorlog tussen het Zomerhof en het Winterhof na de verdwijning van de machtige Scepter van de Seizoenen. Ik ben de enige die weet dat de scepter is gestolen door de IJzerfae, maar niemand wil me geloven. Sterker nog, alleen Ash en ik hebben de IJzerfae ooit in levenden lijve gezien, dus hij is ook de enige die me zou kunnen helpen.

Ash, waar blijf je toch?

Als ik wil blijven leven, zal ik snel met bewijzen moeten komen, en dat terwijl ik al mijn pas ontdekte magie wel kwijt lijk. Nu kan ik alleen nog vertrouwen op mijn eigen vindingrijkheid. Maar is dat genoeg?

Kan ik, een halfbloed fae, een oorlog voorkomen en Nimmernimmer van de ondergang redden?

Ook met De IJzerprinses had ik in het begin wat moeite, maar minder. Meghan en Ash trokken meer naar elkaar toe en dat maakte het boek een stuk interessanter. Alleen werd dat middenstuk weer een stuk minder. Puck begon voor mij nu een stoorzender te worden, hij maakte overal een grap van en soms kon dat gewoon niet. Ik begon dit echt vervelend te vinden. Gelukkig werd het einde dan wel weer beter en daarom denk ik dat ik dit boek het leukst vond. Meghan bleef nog wel een kinderachtig en afhankelijk personage, iets wat ook wel mocht veranderen.

De IJzerkoningin

(NL) Recensie: Julie Kagawa – The Iron FeyDe IJzerkoningin by Julie Kagawa
Series: The Iron Fey #3
Published by Harlequin on March 19, 2013
Pages: 383
ISBN: 903475586X

Mijn naam is Meghan Chase.

Ik dacht dat het voorbij was. Dat Ash en ik eindelijk samen konden zijn nu we allebei verbannen zijn uit Nimmernimmer. We hebben een hoge prijs moeten betalen, maar het was het waard. Alleen, is het wel echt voorbij? Hoef ik geen moeilijke keuzes meer te maken? Geen offers meer te brengen voor de mensen van wie ik hou?

Nou, niet dus!

De valse koning van het IJzerrijk zit achter me aan. Hij is uit op mijn magische krachten. Krachten die ík niet begrijp of kan beheersen, maar die hém oppermachtig zullen maken.

Tegelijkertijd blijk ik de enige te zijn die hem kan tegenhouden. De enige die kan voorkomen dat het oprukkende ijzer heel Nimmernimmer vernietigt. Waarschijnlijk krijg ik er spijt van, maar dat zien we dan wel weer. Eerst maar eens leren hoe ik een zwaard moet vasthouden en hoe ik die magie onder de knie krijg.

Eén ding is zeker: het wordt erop of eronder. Voor mij, voor Ash, voor ons allemaal...

In tegenstelling tot De IJzerprinses vond ik De IJzerkoningin weer langzaam op gang komen. De verbanning die iedereen in De IJzerprinses opgelegd heeft gekregen werd meteen weer opgeheven, dat kwam voor mij erg ongeloofwaardig over. Gelukkig waren we Puck in dit boek een tijdje kwijt en begon Meghan eindelijk eens van zich af te bijten. Hè hè, dat werd tijd zeg. In De IJzerkoningin kon je al wat groei waarnemen in de schrijfstijl van Julie Kagawa. Er is iets aan de hand met soorten magie en dat is erg goed gevonden. Het einde was dan wel weer erg uitgerekt, wat dan weer niet zo geloofwaardig was. Jammer.

De IJzerprins

(NL) Recensie: Julie Kagawa – The Iron FeyDe IJzerprins by Julie Kagawa
Series: The Iron Fey #4
Published by Harlequin Holland on September 17, 2013
Pages: 384
ISBN: 9034755886

Mijn naam, mijn ware naam, is Ashallayn'darkmyr Tallyn.

Ik ben de enig overgebleven zoon van Mab, koningin van het Winterhof. En wat haar betreft, ben ik dood. Mijn verhaal begint, zoals zoveel verhalen, met een meisje...

Als Winterprins zag ik liefde altijd als een zwakte. Maar toen kwam Meghan, half meisje half fae, en dat veranderde alles. Ik werd verliefd op haar en beloofde dat ik haar ridder zou zijn. Een belofte waarvan ze me - om mijn leven te redden - ontsloeg toen Nimmernimmer bijna ten onder ging aan de IJzerfae.

Nu is Meghan de IJzerkoningin, heerseres van een rijk waar Zomer- en Winterfae niet kunnen overleven. Om bij haar te kunnen zijn, zal ik sterfelijk moeten worden. Dus ben ik nu, samen met Puck, met wie ik nog steeds een flinke appel te schillen heb, en die irritante cait sith Grimalkin, die me ook al het bloed onder de nagels vandaan haalt, onderweg naar het Eind van de Wereld.

Daar zal ik de proeven moeten afleggen om mijn ziel te verdienen. Maar de prijs is hoog, en de keuzes die ik moet maken zijn onmogelijk.

Zal ik Meghan ooit nog terugzien?

Meghan is dus de IJzerkoningin, maar Ash kan niet bij haar zijn omdat hij dood zal gaan in het IJzerrijk. Natuurlijk wil hij dolgraag bij Meghan zijn, dus hij gaat een ziel proberen te verdienen. Pluspunt aan dit boek vond ik dat het werd geschreven vanuit Ash en hij is toch echt de meest volwassen van dit hele zootje. Puck had wat mij betreft ook weg mogen blijven met zijn kinderachtige gedrag en bijnamen. Meghan waren we al kwijt en ondanks haar groei in De IJzerkoningin was ik daar toch blij om. Dit verhaal bestond vooral uit reizen, maar de beproevingen waren wel interessant. Er kwam opeens toch iemand tevoorschijn die ik niet meer had verwacht, maar dat verraste me achteraf niets. Je kunt waarschijnlijk wel raden hoe De IJzerprins en daarmee de hele serie afloopt. Nee, echt een verrassing is het niet.

Al met al vond ik The Iron Fey best oké, maar het is zeker geen hoogstandje. Het is voor mij te voorspelbaar en te cliché, veel zag ik al van mijlen ver aankomen. Hierdoor wilde ik ook zo snel mogelijk door de boeken heen zodat ik even wat volwassener YA kon lezen voor we aan het volgende boek begonnen. Ik ben blij dat Julie Kagawa is gegroeid in haar schrijven, want deze serie vond ik de minst leuke tot nu toe. Ik denk dat ik het een stuk leuker had gevonden als ik deze boeken had gelezen in 2012 of 2013, toen ze verschenen. Toen had ik nog niet zoveel YA gelezen en kende ik al die cliché’s nog niet. Deze serie zal absoluut gewaardeerd worden door beginnende YA lezers en die raadt ik deze boeken zeker aan. Deze serie is geschikt voor kinderen vanaf 13 jaar. Als geheel krijgt deze serie van mij 3 sterren, want het was op zich vermakelijk.