(NL) Recensie: Joelle Charbonneau – Tijdbom

Een aantal maanden geleden kreeg de Hebban Young Adult Club de vraag of een aantal van ons Tijdbom van Joelle Charbonneau wilde lezen. Ja hoor, dat wilde ik wel. Ik had dit boek al op mijn mentale “in de gaten houden” lijstje gezet. De flaptekst sprak me aan en ik had nog nooit iets van Joelle Charbonneau gelezen. Echt waar, ik heb De Test trilogie zelfs nog niet gelezen. Hoe is mijn eerste kennismaking met deze auteur bevallen?

Klik hier voor het groepsartikel op de spot van de Hebban Young Adult Club.

I received this book for free from the publisher in exchange for an honest review. This does not affect my opinion of the book or the content of my review.

(NL) Recensie: Joelle Charbonneau – TijdbomTijdbom by Joelle Charbonneau
Published by Karakter Uitgevers B.V. on November 15, 2018
Pages: 368

Tijdbom wordt vanuit verschillende perspectieven verteld en laat de lezer tot op het laatste moment raden naar wie de dader zou kunnen zijn – en wat de reden is van zo’n drastische daad. Een explosieve,emotionele thriller van bestsellerauteur Joelle Charbonneau.

Een groepje leerlingen dat vastzit op hun school nadat er een bom is ontploft, moet alles op alles zetten om te overleven én erachter komen wie van hen deze aanslag heeft gepleegd in deze confronterende nieuwe thriller van de auteur van De Test-trilogie.

Diana, Frankie, Tad, Cas, Z en Rashid verschillen als dag en nacht. Maar deze verschillen doen er niets meer toe nu ze samen in deze lastige en vooral beangstigende situatie beland zijn. Wanneer ze er via de radio achter komen dat de aanslagpleger zich mogelijk nog steeds in het schoolgebouw bevindt, moeten ze snel beslissen of ze zich tegen elkaar keren of samen proberen het er levend vanaf te brengen, terwijl er nog meer bommen ontploffen. Het fragiele bondgenootschap komt onder zware druk te staan en dreigt te verpulveren.

Voor ik aan Tijdbom begon had ik nog niets van Joelle Charbonneau gelezen. Ik had dus geen vergelijkingsmateriaal en kon er helemaal blanco aan beginnen. Ook had ik nog geen andere recensies gelezen. Wel had ik hier en daar opgevangen dat je het boek snel uit zou hebben. Nou, dat laatste klopte, het duurde slechts een halve dag.

Toegegeven, het verhaal deed me een beetje denken aan 54 Minuten van Marieke Nijkamp. Dat boek vond ik helaas niet sterk, dus daar was ik bij Tijdbom ook een beetje bang voor. Die angst bleek gedeeltelijk gegrond, maar dat heeft niet met de thematiek van het verhaal te maken.

Alle leerlingen die tijdens de aanslag in de school vastzitten hebben allemaal hun problemen en kunnen allemaal een motief hebben om de bommen in de school te laten ontploffen. Zo zou je dus meerdere malen op een dwaalspoor gezet kunnen worden. Hierdoor werden ook belangrijke maatschappijkritische thema’s aangehaald: heeft die persoon het echt gedaan omdat hij of zij nou toevallig een moslim is? Dit is slechts één van de vragen die je jezelf kunt stellen. Het belangrijkste thema van dit boek is dus het hebben van vooroordelen en dat je een situatie niet zomaar in iemands schoenen kunt schuiven, gewoon omdat die persoon “anders” is of een hele hoop bagage met zich meedraagt.

De schrijfstijl van Joelle Charbonneau vond ik aangenaam en vlot. Hierdoor had ik het boek erg snel uit. Er is wel een behoorlijk dingetje waar ik een stuk minder enthousiast van werd en wat de spanning voor mij aardig wegnam. Klik op de spoiler om te lezen wat het is, want ik moet het gewoon even kwijt. View Spoiler »

Tijdbom was dus een aangename eerste kennismaking met het werk van Joelle Charbonneau. Het boek laat je nadenken over het hebben van vooroordelen en hoe onterecht deze zijn en zelfs hoe schadelijk ze kunnen zijn voor de betrokkenen. Er was wel een behoorlijk groot euvel dat mijn enthousiasme over het boek wat heeft getemperd, zie de spoiler hierboven. Ik vond het dus op zich een prima boek, maar behalve dan dat ene. Wel denk ik dat het verplichte literatuur zou moeten worden voor de eerste klassen van de middelbare school. De Engelse versie zal hiervoor prima volstaan, dit vanwege de thematiek. Een ruime voldoende dus voor Tijdbom.