(NL) Recensie: Joany de Vries – Verschijning

Een boek waarvan ik al een tijdje wist dat het zou verschijnen is Verschijning van Joany de Vries. Ik mocht dit boek ontvangen als recensie exemplaar voor Hebban en daar staat dit artikel over online.

(NL) Recensie: Joany de Vries – VerschijningVerschijning by Joany de Vries
Pages: 304
Published by Volt on January 29, 2019

Jeanne Weeber is de dochter van ‘s werelds populairste YouTube-ghosthunter. Met een team bestaande uit Jeanne, haar vader Howard, zijn rechterhand Nick en clown / cameraman Mirza reizen ze van hot naar her om spooklocaties te onderzoeken. Meestal blijkt er niets bovennatuurlijks aan de hand te zijn, maar aangezien spoken goed zijn voor toerisme, zijn Howard en zijn team tegen een vergoeding wel bereid om wat bewijsmateriaal te fabriceren

Als het team een opdracht uit Nederland krijgt aangeboden neemt Jeanne de opdracht stiekem aan. Ze wil altijd al graag naar Nederland; het land waar haar moeder, die ze nooit heeft gekend, vandaan komt. Ze reist in haar uppie af naar Eindhoven, waar ze wordt opgepikt door Wietse, haar online gevonden gastheer in Oss.

Samen gaan ze op zoek naar Jeanne’s moeder. Dat levert een zoektocht op die leidt langs ouija-borden, op hol geslagen kuddes wisenten en mogelijk sinistere huisdieren, waardoor Jeanne begint te vermoeden dat ze dit keer écht op een bovennatuurlijk mysterie is gestuit.

Ik wist van te voren niet heel goed wat ik kon verwachten. Ik ben niet een heel groot fan van het paranormale genre, hoewel vampiers en dergelijke wezens daar ook onder vallen. Geesten vind ik toch een heel ander verhaal, maar ik kon City Of Ghosts van Victoria Schwab ook waarderen. Dus dit boek leek me ook wel wat, want dat past in hetzelfde straatje.

Schrijfstijl

Ik vind de schrijfstijl van Joany fijn. Ik vond het niet lastig om door het boek heen te komen vanwege de schrijfstijl. De schrijfstijl was niet te moeilijk en past goed in het Young Adult genre.

Met het plot had ik wat meer moeite en dat maakte het dan weer lastiger om door het boek heen te komen. Aan het begin van het boek kon ik het verhaal nog prima volgen, maar naarmate het verhaal vorderde werd het voor mij verwarrend. Ik ben absoluut niet bekend met geesten of Supernatural (en volgens mij heb ik de andere popcultuur referenties gemist, dus dat zegt veel over mijn kennis daarvan), dus ik snapte niet wat nou echt gebeurde of wat nou iets bovennatuurlijks was. Hierdoor kon ik het boek minder op waarde schatten en had ik minder plezier in het lezen dan ik zou willen. Halverwege was de koek voor mij een beetje op en het einde vond ik erg vreemd. Misschien komt daar mijn kennis – of het gebrek daaraan – van Supernatural om de hoek kijken. Ik begrijp nog steeds niet hoe de vork in de steel zit en dat vind ik jammer. Het begin vond ik trouwens heel veel weg hebben van City Of Ghosts van Victoria Schwab, die vibe kreeg ik ook een beetje.

Zoals gezegd kon ik het verhaal van Verschijning in het begin goed volgen. Naarmate het verhaal vorderde vond ik het verwarrend worden en het einde vond ik erg vreemd. Ik snap nog steeds niet hoe de vork in de steel zit en dat vind ik jammer. Ondanks dat de schrijfstijl van Joany erg fijn is en goed binnen het Young Adult genre past, heb ik minder leesplezier gehad dan ik zou willen. Ik geef dit boek toch 3,5 sterren, want ik heb me wel vermaakt. Dit is alleen niet mijn genre en geesten zijn ook niet mijn wezens.