(NL) Recensie: Jennifer Zeynab Joukhadar – De Kaart Van Zout En Sterren

Zo nu en dan houd ik ervan om eens iets totaal anders te lezen dan ik normaal doe. Ergens kwam ik het boek De Kaart Van Zout En sterren tegen, ik geloof bij een andere blogger. Ik wist dat ik dit boek in de gaten moest houden, want het is te vergelijken met de boeken van Khaled Hosseini en die vind ik over het algemeen erg goed.

(NL) Recensie: Jennifer Zeynab Joukhadar – De Kaart Van Zout En SterrenDe kaart van zout en sterren by Jennifer Zeynab Joukhadar
Pages: 512
Published by Ambo|Anthos on March 1, 2019

Wanneer Nours vader overlijdt, besluit haar moeder met haar drie dochters terug te verhuizen van New York naar Syrië. Nour probeert de herinnering aan haar vader levend te houden door zijn verhalen over Rawiya te herhalen, een meisje in de twaalfde eeuw dat zich vermomt als jongen om bij een beroemde kaartenmaker in dienst te treden. Syrië blijkt veranderd en al snel bereikt het geweld Homs. Ze worden gedwongen te vluchten, en nemen dezelfde route als Rawiya honderden jaren eerder. Die is niet geheel zonder gevaar en ze komen voor een keuze te staan die het gezin voorgoed uiteen kan laten vallen.

Om eerlijk te zijn had ik niet zulke hoge verwachtingen van De Kaart Van Zout En Sterren. Ik was bang dat het misschien te filosofisch zou zijn, waardoor dit boek een regelrechte afknapper zou worden. Om die reden besloot ik het boek op Storytel te luisteren. Ik voelde alleen dat dit niet goed zat, ik vond de voorlezer niet fijn lezen. Een beetje sloom, ook al stond de afspeelsnelheid op 2.0. Ik kocht dus het boek en gelukkig was het niet zo filosofisch als ik vreesde.

Het verhaal bestaat uit twee delen. In het begin vreesde ik nog wel voor dat filosofische, maar al snel werd het minder. We volgen afwisselend Nour in het heden en Rawiya acht eeuwen eerder. Verwarrend? Niet qua verhaallijn, maar ik vroeg me toch af waarom deze twee verhalen in één boek zaten.

Later werd duidelijk waarom. Nour en haar familie zijn na de dood van babba (vader) terug verhuisd naar Holms, waar de rest van de familie vandaan komt. Alleen Nour is in Amerika geboren. Maar in Holms rommelt het, de stad wordt geteisterd door rellen, protesten en bombardementen. Op een gegeven moment moeten Nour en haar familie vluchten.

Rawiya is een meisje uit Ceutar, dat ligt ergens tussen Spanje en Marokko, dat heel graag kartograaf wil worden. Op een dag besluit ze naar de markt in Fez te gaan om de beroemde kaartenmaker Al Idrissi te ontmoeten. Wat volgt is een expeditie die begint in Holms en via Syrië, Jordanië, Libië, Egypte eindigt in Sicilië. De moeder van Nour is ook kartograaf en ze probeert haar kinderen zoveel mogelijk te laten ontdekken via kaarten.

Nour houdt van kaarten en ze houdt ook van het verhaal van Rawiya. Als zij en haar familie vluchten blijken ze dat volgens bijna dezelfde route te doen die Rawiya al die eeuwen geleden heeft afgelegd. Alleen weet Nour dat niet. Sterker nog, haar moeder en Rawiya hebben een overeenkomst. De Kaart Van Zout En Sterren laat zien hoe schrijnend en ronduit gevaarlijk vluchten is en hoe ver mensen gaan om te komen waar ze willen komen.

Ik was bang dat het boek traag las, vooral omdat ik eerst dacht dat het een erg filosofisch boek zou zijn. Nour is een meisje van twaalf, maar daar merkte je niets van. Ze is in één klap volwassen geworden door alle gebeurtenissen uit haar leven. Het boek kent niet heel veel dialogen, maar dat maakt voor dit verhaal niet uit.

Ondanks de wisselende verhaallijnen leest De Kaart Van Zout En Sterren niet moeilijk. Als je eenmaal door het eerste stuk heen bent is het moeilijk om het boek weg te leggen. Ik ben blij dat ik dit boek toch een kans heb gegeven en dat ik het ebook heb gelezen. Als ik het had geluisterd was ik waarschijnlijk al voortijdig gestopt. Deze historische roman is absoluut niet saai en ik raadt het dan ook aan als je eens uit je comfort zone wilt stappen.