(NL) Recensie: Jennifer L. Armentrout – Als Morgen Niet Bestaat

Een aantal weken geleden verscheen er een nieuw boek van Jennifer L. Armentrout, Als Morgen Niet Bestaat. Ik heb wat gemengde leeservaringen met deze auteur, van geweldig (Lux) tot minder (Het Probleem Met Voor Altijd en Covenant). Ik was benieuwd wat ik van Als Morgen Niet Bestaat zou vinden, want ik hoopte vurig dat dit boek niet zo tegen zou vallen als Het Probleem Met Voor Altijd. Ik luisterde het boek via Storytel, want daar stond het al snel op.

(NL) Recensie: Jennifer L. Armentrout – Als Morgen Niet BestaatAls morgen niet bestaat by Jennifer L. Armentrout
Published by Z&K on April 16, 2019
Pages: 320

De zeventienjarige Lena is de hoofdpersoon in ‘Als morgen niet bestaat’ van Jennifer L. Armentrout. Het ene moment heeft zij nog een vriendengroep, een wederzijdse verliefdheid en grootse plannen voor haar studententijd. Dat verandert als ze na een feestje met vier vrienden betrokken raakt bij een auto-ongeval. Lena is de enige die het overleeft. Ze wordt verteerd door schuldgevoel, kruipt in haar schulp en duwt iedereen van zich af. Deze young adult-roman van bestsellerauteur Jennifer L. Armentrout, ook bekend van de Lux-serie, stelt de vraag: kun je ooit weten wanneer je op het punt staat een enorme fout te maken? ‘Als morgen niet bestaat’ is aangrijpend van begin tot eind.

De vijf sterren recensies vlogen me om de oren op Goodreads en de achterflap sprak me aan, dus ik had hoge verwachtingen van Als Morgen Niet Bestaat. Die verwachtingen zijn zeker uitgekomen, want wat ik kreeg zag ik dus niet aankomen. Ik dacht dat het over vreemdgaan zou gaan of iets dergelijks, maar het was iets totaal anders.

In Als Morgen Niet bestaat volgen we Lena die hopeloos verliefd is op Sebastian. Aan het begin van het boek weet je al dat er iets is gebeurd, maar je weet niet wat. Ik dacht dat ze Sebastian had bedrogen, dus ik was niet al te nieuwsgierig. Toen ik begon met het ‘gister’ gedeelte was ik bang dat het verhaal inderdaad die kant op zou gaan, ook al liet het begin wel iets anders doorschemeren.

En dan kom je bij het ‘vandaag’ gedeelte en toen kon ik niet meer stoppen. Want hallo he, wat een heftige dingen gebeuren daar! Het is veel gecompliceerder, diepgaander, heftiger en verdrietiger dan ik dacht. Ik moest de trein uit, ik moest weer aan het werk, ik moest steeds stoppen met lezen. Dat was heel moeilijk, want ik wilde verder, ik wilde weten hoe dit alles voor de betrokkenen zou aflopen. Zowel Lena als Sebastian krijgen een hele hoop voor hun kiezen en ze gaan er allebei op een andere manier mee om. Lena heeft het er moeilijk mee en zwelgt in verdriet terwijl Sebastian de draad van het leven weer probeert op te pakken. Lena duwt iedereen van zich af, ook haar vrienden. Sebastian wil daar dus niets van weten.

Vervolgens kom je bij het gedeelte ‘morgen’ en dan zie je Lena gewoon groeien. Echt enorm. Ze is er nog niet, maar langzaam maar zeker komt ze er weer bovenop en probeert ook zij het leven weer op te pakken en alles een plekje te geven.

Als Morgen Niet Bestaat is niet wat ik ervan had verwacht en het is zeker geen teleurstelling. Ik denk dat Het Probleem Met Voor Altijd gewoon een dipje was, want dit boek is zo enorm veel beter. Ik gaf het in eerste instantie 4 sterren, maar nu ik dit zo zit te typen ga ik mijn rating toch verhogen naar 5 sterren. Ga je dit boek lezen? Zorg dat je tissues en chocola in huis hebt, want je hebt het nodig. Zeker als je iemand bent die snel huilt bij boeken.