(NL) Recensie: Gaby Rasters – Nooit Meer Bang

Voor een leesclub las ik eind 2018 het boek Nooit Meer Bang van Gaby Rasters. Ik was al een tijdje nieuwsgierig naar dit boek, dus ik was blij dat deze werd gekozen. De achterflap maakte me nieuwsgierig, maar kon de inhoud aan mijn nieuwsgierigheid tippen?

(NL) Recensie: Gaby Rasters – Nooit Meer BangNooit meer bang by Gaby Rasters
Pages: 256
Published by Z&K on March 6, 2018

Hoofdpersoon Louise uit ‘Nooit meer bang’ van Gaby Rasters heeft de mannen afgezworen. Maar dan ontmoet ze bij het ontbijt in haar Brusselse hotel Josh. Het is liefde op het eerste gezicht en ze rijdt hoteldebotel terug naar huis, terwijl hij naar het vliegveld gaat. In de auto belt ze haar beste vriendin om te vertellen over de ontmoeting. Die vraagt meteen: ‘Luister jij geen radio? Er is een aanslag gepleegd…’ Het is het begin van een zoektocht. Naar liefde, naar hoop, naar Josh, naar zichzelf.

‘Nooit meer bang’ is Gaby Rasters’ eerste standalone, na de trilogie ‘FOLLOW’, ‘LIKE’ en ‘SHARE’.

Door het lezen van de achterflap van het boek waren mijn verwachtingen aardig hoog. Echter las ik al meerdere recensies waardoor ik mijn verwachtingen voor Nooit Meer Bang heb bijgesteld. Na wat speurwerk naar andere boeken van Gaby Rasters was ik erg benieuwd hoe dit verhaal zou uitpakken, want hier zit een diepere laag in.

In het verhaal maken we kennis met Louise en Maud die beide in Brussel zijn en een man ontmoeten. Louise ontmoet Lennart, Maud Victor. Maar dan slaat het noodlot toe en raken de mannen betrokken bij de aanslag op het vliegveld van Brussel. Maud en Louise gaan op zoek naar de man die zij hebben ontmoet en komen erachter dat één van hen het niet heeft overleefd.

Om eerlijk te zijn viel de uitwerking van het verhaal in zijn geheel wat tegen. Tot het moment dat ze op zoek gingen naar hun mannen bleef het verhaal boeien. Daarna kabbelde het allemaal maar wat voort. Ik miste diepgang, de personages waren absoluut niet gelaagd. Louise heeft borstkanker gehad, maar dat is ook het enige wat je over haar verleden leert. Over Maud en Lennart leer je niets. Ik denk dat je het meest te weten komt over het verleden van Victor, maar dat voelde allemaal zo gehaast.

Alles voelde gewoon gehaast. Voor mijn gevoel is er weinig aandacht besteed aan de personages, er had zo ontzettend veel meer met hun verhaallijnen gedaan kunnen worden. De vriendschap tussen Louise en Maud voelde erg gemakkelijk aan. Misschien zelfs wel wat gemaakt.

Het verhaal in Nooit Meer Bang is een verhaal waar je zo doorheen leest, maar waar je niet veel emotie bij voelt. Oké, op het laatste hoofdstuk na dan. De gebeurtenissen na het vinden van de mannen kon ik al voorspellen, waardoor ik minder nieuwsgierig werd. Ik las dit boek zo uit, maar ik werd er niet door gegrepen. Dat het verhaal van de hak op de tak sprong hielp ook niet echt mee. Opeens waren we negen maanden verder en had Louise allemaal dingen gedaan? Dit voelde totaal niet logisch voor mij. Ik miste dus de diepere laag, want van een boek met dit onderwerp verwacht je simpelweg gewoon meer.

Nooit Meer Bang is een boek dat een diepere laag zou bevatten, maar die diepere laag miste voor mij. De personages waren oppervlakkig en konden zo enorm veel beter worden uitgewerkt. Je leert ze niet goed kennen en dat is jammer. Het verhaal sprong voor mijn gevoel van de hak op de tak en maakte onlogisch grote tijdsprongen. Ik las Nooit Meer Bang snel uit, maar het heeft me niet bij de strot gegrepen. Jammer, want ik verwachtte dat wel. Kortom: een boek waar meer in zou kunnen zitten maar wat er niet in zat.