(NL) Recensie: Daniëlle Bakhuis – De Eliminatie

Afgelopen jaar verscheen De Eliminatie van Daniëlle Bakhuis. In eerste instantie wilde ik het boek niet direct lezen, maar dat veranderde nadat ik de masterclass thrillers schrijven had gevolgd op YALFest 2018. Daniëlle Bakhuis gaf deze masterclass samen met Buddy Tegenbosch. Maar wat vond ik van De Eliminatie?

(NL) Recensie: Daniëlle Bakhuis – De EliminatieDe eliminatie by Daniëlle Bakhuis
Published by Van Goor - Best of YA on November 15, 2017
Pages: 272

Over de hele breedte van de muur zijn gifgroene letters opgelicht. Met elke tel zwelt het groen feller aan totdat het een zachte gloed de ruimte in werpt en nalaat op op onze gezichten. Ik lees de woorden op de muur één, tien, honderd keer, maar ze krijgen geen betekenis in mijn hoofd.

ELIMINEER DE HELFT OM DE ANDEREN TE LATEN LEVEN.

Ik kijk naar de andere personen en voel mijn huid in een harnas veranderen. Ik kan niet dood. Ik mag niet dood. Ik heb nauwelijks geleefd. Wanneer de zestienjarige Chleo van Doren wakker wordt in een vochtige garage weet ze meteen dat het mis is. Ze is opgesloten met negen anderen, waaronder een junk, een oude man in een rolstoel en een baby. Elimineer de helft om de anderen te laten leven, luidt de boodschap. Maar hoe overtuig je anderen ervan dat je de moeite waard bent, als je dat zelf eigenlijk niet vindt?

Zoals gezegd waren mijn verwachtingen van dit boek best hoog. Dit komt vooral door de positieve recensies, maar ook door de masterclass op YALFest. Toch duurde het nog even voor ik De Eliminatie uiteindelijk las. Mijn verwachtingen zijn redelijk waargemaakt, maar toch miste ik iets.

In De Eliminatie volgen we Chleo die opgesloten zit in een garagebox en moet proberen om te overleven. Alleen moet de helft van de mensen waarmee ze zit opgesloten worden geëlimineerd, zodat de andere helft kan blijven leven. Hoe gaat Chleo hiermee om? Vind zij het zichzelf wel waard om te overleven?

Op zich een spannende achterflap. Ik had alleen wat moeite om in het verhaal te komen, vooral de eerste paar hoofdstukken gingen nog niet heel makkelijk. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Ik las er een boek van Sarah J. Maas naast en ik kon niet in één keer doorlezen in verband met tijd. Of ik ben een beetje te “oud” voor dit boek. Waarom dat? Ik heb het gevoel dat De Eliminatie een hele goede toevoeging zou zijn aan de leeslijst voor de wat jongere YA lezers. Helemaal niets mis mee, want het verhaal is zeer zeker niet slecht.

Ethisch vraagstuk
In De Eliminatie staat Chleo voor de vraag: wie is het waard om te blijven leven? Ben ik dat zelf wel waard? Ze moet kiezen tussen mensen in leven houden of mensen vermoorden. Kan ze dit wel? Het ethische vraagstuk van het leven komt in De Eliminatie ruimschoots aan bod. Dit wordt door Daniëlle Bakhuis op een indirecte manier gedaan, wat het boek juist zo geschikt maakt voor de wat jongere lezers. Ze lezen een spannend verhaal met een belangrijke vraag zonder dat het filosofisch wordt waardoor je het in eerste instantie niet eens door hebt.

Personages
Zoals hierboven gezegd staat Chleo voor de vraag of ze het zichzelf wel waard vind om te blijven leven. Ik miste hier wel iets. Je komt er niet echt achter waarom Chleo zich dat afvraagt. Of beter gezegd, hoe het komt dat ze zich dat af moet vragen. Dat stukje diepgang ontbrak voor mij. Maar misschien komt daar wel het te “oud” zijn bij kijken. Ik ben die diepgang misschien gewoon gewend.

Plotwendingen
Tevens miste ik ook een enorme plot twist. Ik wist vrij in het begin al wie het zouden overleven en wie zouden sterven. Ik voelde dat gewoon. Van één persoon had ik het alleen niet verwacht, dus dat was wel een verrassing. Misschien de enige plot twist, waardoor het boek net iets te voorspelbaar werd. Ik had misschien liever gehad dat iemand die het nu overleefd heeft geëlimineerd zou worden, net voor dat beetje spanning en de twist.

De Eliminatie is een thriller die uiterst geschikt is voor de leeslijst voor de wat jongere YA lezers. Dit boek behandelt de ethische kwestie wie het waard is om te blijven leven en wie niet. Kun je iemand zomaar in koelen bloeden vermoorden om je eigen hachje te redden? Daniëlle Bakhuis bespreekt op zo’n manier dat het voor jongeren niet te filosofisch is. Het enige wat ik miste was wat meer achtergrond over het leven van Chleo. Dit had het boek net wat meer diepgang gegeven. Ook had ik al snel door wie er zou overleven en wie niet, wat het boek net wat voorspelbaar maakt. Ondanks deze kleine minpuntjes krijgt De Eliminatie toch zeker een ruime voldoende.