Recensies, Roman

(NL) Recensie: Colleen Hoover – Mijn Belofte Aan Jou

Vorig jaar zomer kwam het boek All Your Perfects van Colleen Hoover uit. Ik besloot dit boek meteen te kopen, want ik was er heilig van overtuigd dat het niet vertaald zou worden. Ik had het blijkbaar mis, want Mijn Belofte Aan Jou is onlangs verschenen. Op Hebban deden we een genre melange met dit boek, klik hier voor het artikel. Deze recensie is overigens gebaseerd op mijn Engelse exemplaar.

(NL) Recensie: Colleen Hoover – Mijn Belofte Aan JouMijn belofte aan jou by Colleen Hoover
Published by Z&K on March 12, 2019
Pages: 400

‘Mijn belofte aan jou’ van bestsellerauteur Colleen Hoover gaat over Quinn en Graham, die elkaar ontmoeten wanneer ze ontdekken dat hun partners een affaire met elkaar hebben. Zes maanden later krijgen ze zelf een relatie. Dan gaat deze roman fast-forward naar zes jaar later: de relatie van Quinn en Graham kent ook hobbels. Hoe perfect hun liefde ook is, het zijn allebei mensen, en mensen zijn niet perfect. Hun belofte aan elkaar komt onder druk te staan. Maar van breken is geen sprake, als het aan Graham ligt. Colleen Hoover schreef met ‘Mijn belofte aan jou’ een roman die ontroert en aan het denken zet.

‘Een verhaal dat je gelezen moet hebben’ – Hebban.nl over ‘Nooit meer’

Van een boek van Colleen Hoover weet je dat je een aantal dingen kunt verwachten: heftige thematiek, liefde, romantiek en een emotionele rollercoaster. Mijn Belofte Aan Jou bevat al deze ingrediënten en past daarom perfect in het rijtje van de boeken van deze auteur. Dat Colleen Hoover kan schrijven voor een breed publiek heeft ze met dit boek ook bewezen, want ik verwachtte een new adult, maar ik kreeg een roman voor volwassenen. Niet erg, totaal niet zelfs. Maar wees je hiervan bewust.

In Mijn Belofte Aan Jou leren we Quinn en Graham kennen. Dit stel zit volledig vast in hun huwelijk en moeten dat proberen te redden. Daar komen meteen de eerste vragen, want wat is er precies gebeurd? Gedurende het lezen krijg je antwoorden door middel van tijdssprongen. Je leest het verhaal van Quinn en Graham uit het heden en uit het verleden en stukje bij beetje kom je erachter wat er is gebeurd. Dit was niet verwarrend, integendeel. Het hield je nieuwsgierig. Je wilde verder blijven lezen omdat je wilde ontdekken waarom hun huwelijk op dat punt was beland en het vanaf daar vastliep.

Wat ik niet wist voor ik begon met lezen is wat het hoofdthema van Mijn Belofte Aan Jou is. Immers, op de achterflap van de Amerikaanse uitgever staat dat niet vermeld. Aan de ene kant goed, maar aan de andere kant ook minder handig. Het is goed dat het er niet op staat bij de Engelse versie omdat het zo een verrassing blijft en het thema extra hard binnenkomt. Aan de andere kant is het thema dusdanig heftig dat het voor mensen zeer pijnlijk kan zijn om er zomaar mee geconfronteerd te worden tijdens het lezen. Een trigger warning zou hier wel op zijn plaats zijn. In deze recensie doe ik dat niet omdat ik de Nederlandse boekgegevens publiceer waar het thema dus wel in staat. Is het een spoiler? Misschien, maar deze is wel nodig.

Mijn Belofte Aan Jou is een boek waar je even in moet komen. In het begin gaat het verhaal nog niet zo snel, maar vanaf de laatste 100 of 150 bladzijden kun je het boek niet meer wegleggen. De flashbacks zorgen er wel voor dat je nieuwsgierig blijft om te lezen.

Kortom: Mijn Belofte Aan Jou is een echte Colleen Hoover.