(NL) Recensie: Caleb Roehrig – Dwaalspoor

Nadat ik in januari volledig werd verrast door Voor Het Laatst gezien van Caleb Roehrig wilde ik zijn andere boek, Dwaalspoor, meteen hebben. Ik kocht het op de verschijningsdatum, maar kwam er nog niet aan toe het te lezen. Tot nu. Wist dit boek mij net zo te verrassen of toch niet?

(NL) Recensie: Caleb Roehrig – DwaalspoorDwaalspoor by Caleb Roehrig
Published by van Goor on January 24, 2019
Pages: 304

Rufus Holt beleeft de ergste nacht uit zijn leven. Het begint met zijn ex-vriend Sebastian die opeens opduikt, de jongen die op zijn hart ging staan alsof het een sigarettenpeuk was. Juist als Rufus verder wil gaan met zijn leven, wil Sebastian met hem "praten'. Erger wordt het niet, toch? Maar dan krijgt Rufus een telefoontje van zijn zus April, die hem smeekt om hulp. Rufus en Sebastian vinden haar onder het bloed en met een mes in haar hand – naast het dode lichaam van haar vriendje Fox Whitney. April zweert dat ze Fox niet vermoord heeft, maar Rufus kent haar goed genoeg om te weten dat ze hem niet de hele waarheid vertelt. April heeft echter iets wat Rufus nodig heeft en in ruil daarvoor wil ze zijn hulp. Behalve de jongen die hij wil haten – maar waar hij nog steeds van houdt – heeft Rufus niemand die hij in vertrouwen kan nemen tijdens die ene nacht waarin hij de onschuld van zijn zus moet bewijzen. Of moet sterven…

Het antwoord was nee. Dwaalspoor wist me niet omver te blazen. Het verhaal klinkt mysterieus en de flaptekst sprak me direct aan, maar het was het allemaal net niet voor mij. Ik werd minder nieuwsgierig gemaakt naar wie de dader zou zijn en het ging allemaal wel erg snel. Hoe kun je nou in één nacht een moord oplossen? Feitelijk kan dat helemaal niet. Het was al snel duidelijk in welke hoek de dader gezocht moest worden, maar wie van dat groepje was het dan? Het lag er wat mij betreft te dik bovenop dat de dader daar gezocht moest worden. Ik werd niet op een dwaalspoor gezet.

Ook de romantiek in het boek sloeg de plank wat mij betreft een beetje mis. Roehrig laat homoseksualiteit wederom op een natuurlijke manier terugkeren in het verhaal, maar deze aantrekkingskracht was mij te duidelijk en paste totaal niet bij het verhaal. Zonde. Al met al heeft Dwaalspoor mij minder kunnen bekoren dan Voor Het Laatst Gezien en ik kan niet goed onder woorden brengen waarom precies. Het was het gewoon allemaal net niet. Net te vlak, te ongeloofwaardig, minder bloedstollend. Misschien waren mij verwachtingen nu gewoon te hoog, dat kan natuurlijk ook nog.