(NL) Mini-recensies: Schaduwzwart // Fataal Spel // Extreem Luid En Ongelooflijk Dichtbij

Het is weer tijd voor een rondje mini-recensies. Ik moet echt even een inhaalslag maken en soms heb je gewoon niet zoveel te vertellen over een boek. Dit kan komen omdat het gewoon een goed boek is, of juist niet, of omdat je er niet doorheen kwam. Ik heb er deze keer drie voor je.

Sebastien de Castell – Schaduwzwart

(NL) Mini-recensies: Schaduwzwart // Fataal Spel // Extreem Luid En Ongelooflijk DichtbijSchaduwzwart by Sebastien de Castell
Series: Spellslinger #2
Published by Meis & Maas on March 20, 2018
Pages: 328
two-half-stars

Na het overweldigende eerste deel, verschijnt nu het tweede deel uit de magische Spellslinger-serie.

Vier maanden nadat Kellen zijn bevolking is ontvlucht, blijkt hij nog slechter te zijn in overleven als vogelvrijverklaarde dan als magiër. En dat zijn enige bondgenoten een opschepperige kaartspeler en een stelende eekhoornkat zijn, helpt ook niet al mee.

Dan ontmoet hij Seneira, een geblinddoekt meisje dat niet blind is. Haar geheimen betrekken Kellen bij een samenzwering van magie, chantage en moord. Het is aan Kellen om de magiër te vinden die verantwoordelijk is voor de slachtoffers van deze mystieke plaag, beter bekend als het schaduwzwart... Kan hij op zijn verstand vertrouwen om in leven te blijven in het land van de Zeven Zanden?

Ik moet zeggen dat ik verrast was door de uitkomst van Schaduwzwart. Ik vond Vogelvrij best leuk, al moet ik toegeven dat ik niet goed wist wat ik er nou echt van moest vinden. Deze serie gaat over een anti-held en dat is verfrissend. Echter verveelde ik me enorm tijdens het lezen van Schaduwzwart en ik heb meerdere keren op het punt gestaan om deze niet uit te lezen. Jammer, maar het boek pakte me gewoon niet. Ik kan er niet precies de vinger op leggen waarom nou niet, maar ik vond het saai en wilde er zo snel mogelijk doorheen. Deze serie is ontzettend leuk voor de jongere lezers, die raad ik dan ook zeker aan deze boeken te lezen. De world building is ontzettend goed gedaan, maar dit boek pakte mij gewoon niet. Ik ga ook niet verder met lezen.

Chinouk Thijssen – Fataal Spel

(NL) Mini-recensies: Schaduwzwart // Fataal Spel // Extreem Luid En Ongelooflijk DichtbijFataal spel by Chinouk Thijssen
Published by Clavis on March 26, 2018
Pages: 200
four-half-stars

Wat voor een ziek spelletje is dit? Nadat haar zusje Jessie is ontvoerd, stuurt de kidnapper allerlei opdrachten naar Carmen. Alleen als ze gewillig meespeelt en alle raadsels oplost, zien de twee meiden elkaar nog terug. Althans, dat is wat de dader beweert. Samen met haar vrienden voert Carmen de bevelen uit, maar de uitdagingen worden steeds extremer en gevaarlijker. Hoe ver zal ze gaan om haar zus te redden?

Het Clavis-debuut van de populaire BookTuber Chinouk Thijssen. Een zenuwslopende young adult.

Eind 2017 las ik Hij Is Van Mij van Chinouk Thijssen en dit boek heeft mij zeer positief verrast. Fataal Spel verscheen in 2018 en stond al een hele tijd klaar om gelezen te worden. Nu kwam het er eindelijk van en ook deze thriller is een echte aanrader. Ik vloog door het boek heen, het merendeel heb ik binnen een dag uitgelezen. Af en toe raakte ik in de war wat betreft de band tussen Carmen en haar zusje, maar dat bleek gewoon een kwestie van wennen. Het einde schreeuwt echt om een vervolg en ik hoop dat dit er ooit nog eens komt!

Jonathan Safran Foer – Extreem Luid En Ongelooflijk Dichtbij

(NL) Mini-recensies: Schaduwzwart // Fataal Spel // Extreem Luid En Ongelooflijk DichtbijExtreem luid en ongelooflijk dichtbij + DVD by Jonathan Safran Foer
Published by Anthos ISBN: 9041411623
dnf

Nine-year-old Oskar Schell is an inventor, amateur entomologist, Francophile, letter writer, pacifist, natural historian, percussionist, romantic, Great Explorer, jeweller, detective, vegan, and collector of butterflies. When his father is killed in the September 11th attacks on the World Trade Centre, Oskar sets out to solve the mystery of a key he discovers in his father's closet. It is a search which leads him into the lives of strangers, through the five boroughs of New York, into history, to the bombings of Dresden and Hiroshima, and on an inward journey which brings him ever closer to some kind of peace.

Dit boek stond al een hele lange tijd op mijn TBR. Ik heb al eens een poging gewaagd het te lezen, maar dit ging toen niet fantastisch. Dit was voor mijn eindexamen Engels op de middelbare school. Nu, negen jaar later, koesterde ik de hoop dat het deze keer wel zou lukken. Niets bleek minder waar. Oscar irriteerde me en hij werd zeer ongeloofwaardig neergezet. Het taalgebruik past absoluut niet bij zijn leeftijd en die tamboerijn kwam me ook mijn neus uit. Ik vond het verhaal te traag en het ging voor mij nergens naar toe. Zijn zoektocht werd niet de mijne en dat is voor dit boek wel een vereiste. Nee, dit boek ligt me gewoon niet. De dialogen zijn me te filosofisch. Ik denk overigens dat ik op hetzelfde punt ben gestopt als in 2010.

Heb jij deze boeken gelezen en wat vind je ervan?