(NL) De Mitford-moorden, een thriller of toch een roman?

Zoals jullie misschien wel weten ben ik een beetje thriller moe. Toen ik op Storytel De Mitford-moorden tegenkwam besloot ik het toch te proberen. Het was voor mij niet helemaal duidelijk in welk genre dit boek valt, want het overlapt veel genres.

(NL) De Mitford-moorden, een thriller of toch een roman?De Mitford-moorden by Jessica Fellowes
Published by Uitgeverij Volt on April 16, 2019
Pages: 460

Het is 1920 en Louisa Cannon hoopt aan haar leven van armoede en een gevaarlijke oom te ontsnappen. Ze krijgt een baan als kindermeisje en chaperonne in de huishouding van de rijke familie Mitford. Als er op klaarlichte dag in de trein een verpleegster wordt vermoord (een nazaat van Florence Nightingale), raken Louisa en de oudste Mitford-dochter Nancy verstrikt in het moordmysterie.

De Mitford-moorden is een klassieke whodunit die gebaseerd is op ware gebeurtenissen. Het is het eerste deel van een zesdelige reeks; in elk boek staat een van de zes Mitford-zussen centraal in een verhaal vol intriges, schandalen, liefde en moord. En dat alles tegen de prachtige achtergrond van het Engeland van de jaren twintig.

Ik begon blanco aan De Mitford-moorden, behalve de achterflap wist ik niets over dit boek. Goed, ik wist dat het een concept was à la De Zeven Zussen en dat bevalt me uitstekend.

In De Mitford-moorden lezen we vanuit mmeerdere perspectieven, maar deze hebben wel alles met het verhaal te maken. Je volgt Louisa en Guy en in de hoofdstukken wordt van perspectief gewisseld. Dit kan vervelend en verwarrend zijn, maar in dit geval was het dat niet. Het boek luistert vlot weg en ik las het binnen een dag uit. Waar ik wel even aan moest wennen was het deftige taalgebruik in de dialogen. Dit past bij de jaren 1920, maar ik moest daar toch even aan wennen. Wie zegt er nu nog ‘juffrouw’ tegen een vrouw? Oké, tegen de juf op de basisschool, maar niet in een boek of in een gesprek.

Ik weet nog steeds niet in welk genre dit boek past. Is het nou een thriller of toch een roman? Een moord is een thriller element, maar het verhaal voelde niet aan als een thriller. Het voelde voor mij aan als een kruising tussen een thriller, roman en historische fictie. Was dat erg? Nee. Het boek is gebaseerd op historische feiten, dus de auteur heeft grondig onderzoek gedaan.

Ik had niet verwacht dat ik De Mitford-moorden zo goed kon lezen en het ook nog kon waarderen. Waar is deel 2? Ik ben benieuwd naar het avontuur van het volgende Mitford meisje!