Mini-recensie: M. J. Arlidge – Klikspaan (Helen Grace #4)

Het was voor mij tijd om weer verder te gaan met de serie over Helen Grace. Echter merk ik dat het allemaal een beetje hetzelfde begint te worden en dat slaat ook door naar mijn recensies. Toch wil ik een serie op mijn blog compleet hebben, dus heb ik besloten een mini-recensie te schrijven over Klikspaan, het vierde deel in deze reeks.

Titel: Klikspaan
Vertaald van: Liar Liar
Auteur: M. J. Arlidge
Publicatiedatum: 2 november 2016
Uitgeverij: Boekerij
ISBN: 9789022578513
Aantal pagina’s: 443

Southampton wordt opgeschrikt door een reeks grote branden. Zoiets heeft niemand ooit gezien. Ook Helen Grace en haar team niet. Lukt het om de pyromaan te vinden voor het te laat is? En wie zal de volgende zijn? Het is een race tegen de klok voor Helen en haar team en het gaat allemaal niet zonder slag of stoot. En wat voert de nieuwe chef allemaal in zijn of haar schild?

Tussen het lezen van het derde en dit deel zaten slechts enkele weken. Ik denk dat dit te kort op elkaar was. Ik had beduidend minder plezier in het lezen van Klikspaan dan ik had verwacht. Ik wam er moeizaam doorheen en ik had het gevoel dat ik het trucje nu wel ken. Klikspaan is voor mij tot nu toe echt het minste deel van deze serie. Het is oppervlakkig, eentonig en een herhaling van de vorige delen. Zo jammer. Toch leest het boek wel weer vlot weg. Dit komt door de vlotte schrijfstijl en de korte hoofdstukken. Het einde zag ik echter niet aankomen, maar er was een minder grote climax als in de vorige delen. Kortom, weer een prima thriller, maar ik wil in de volgende delen meer zien. Meer diepgang, meer actie, meer onverwachte plot twists enzovoorts.

Klikspaan is weer een prima thriller die vlot wegleest. Echter heb ik het gevoel dat Arlidge steeds hetzelfde trucje toepast en daar ben ik nu wel een beetje klaar mee. De boeken beginnen eentonig te worden en ik ben toe aan een fikse twist. Toch krijgt Klikspaan drie sterren, zij het met meer moeite dan anders.