Mega recensie: Tahereh Mafi – Vrees Me, Verwoest Me, Breek Me, Versplinter Me, Vertrouw Me

Een serie waar ik al heel lang erg nieuwsgierig naar was, is de Touching Juliette trilogie van Tahereh Mafi. Huh, een trilogie? Maar in de titel heb je het toch over vijf boeken? Ja, dat klopt. Een trilogie met twee extra tussenboekjes. Maar goed, ik bleef het aanschaffen en lezen van deze serie maar voor me uit schuiven. In december 2017 was daar de ebook boxset en deze kocht ik direct. Eind januari kondigde Blossom Books een readalong aan van deze serie welke liep van 1 februari t/m 11 maart, dus het was gedaan met uitstellen. Eind januari las ik <i>Vrees Me</i>, maar ik heb gewacht met het schrijven van een recensie zodat ik de hele serie meteen in één keer kan reviewen gezien ik meedeed met de readalong. Raad ik deze serie aan? JA! Maar let dus op: SPOILERS! Want deze zijn onvermijdelijk.

Aanpak

Normaal zou ik nu beginnen met de boekgegevens. Gezien ik vijf boeken ga bespreken, zal ik deze even achterwege laten. Ik zal van elk boek een korte samenvatting geven en een korte impressie. Aan het eind vertel ik jullie wat mijn algemene indruk van deze serie is en geef ik een totaal eindoordeel. Verrassing, alle losse boeken hebben hetzelfde eindoordeel gekregen. Goed, tijd om te beginnen.

Vrees Me

Juliette is gevaarlijk. Levensgevaarlijk. Haar aanraking is dodelijk. Ze is verstoten door de maatschappij en zit in eenzame opsluiting in een inrichting. Maar dan krijgt ze op een dag gezelschap in de vorm van Adam Kent, één van de soldaten van het Herstel. Weet zij ook niet, daar komt ze pas achter als Warner ten tonele verschijnt en Juliette meeneemt naar de legerbasis. Juliette denkt dat Warner haar als zijn wapen wil gebruiken en zet alles op alles om samen met Adam te ontsnappen. Maar loopt dit wel goed af?

Ik moet eerlijk toegeven dat ik in het begin echt geen idee had waar ik aan was begonnen en of ik er wel goed aan had gedaan. Vrees Me leest vlot weg, maar ik vond het nog een beetje matig. Dit veranderde echter nadat Juliette en Adam proberen te ontsnappen. Vanaf daar gaat alles heel snel en kon ik niet meer stoppen met lezen. In het begin werden woorden heel vaak herhaalt, zelfs vlak achter elkaar. Later kwam ik erachter waarom dat was gedaan, want gedurende het verhaal werd dit minder. Juliette is in vrees Me een heel onzeker en bang meisje en dat is begrijpelijk gezien haar verleden. Zal ze zich in de vervolgdelen ontwikkelen?

Verwoest Me

Dit tussenboekje is het beste te lezen tussen Vrees Me en Breek Me. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Warner nadat Juliette hem heeft neergeschoten. Hij is vastbesloten haar te vinden, zeker nu zijn vader hem in zijn nek hijgt. Zal het hem lukken?

Ik vond het heel erg waardevol om Verwoest Me te lezen. Ik vond Warner echt een hork in Vrees Me, maar in deze novella leer je zijn kant van het verhaal kennen. Je leert zelfs een andere kant van hém kennen. Het is deel 1,5 in de serie en zo moet je hem dus ook lezen. Daar kom je in Breek Me wel achter. Je kunt Breek Me ook zonder deze informatie lezen, maar met de informatie uit Verwoest Me vallen meer puzzelstukjes op zijn plaats.

Breek Me

Kenji, Adam en Juliette zijn opgenomen in de gemeenschap van Omega Point en trainen keihard om een oorlog tegen warner te kunnen ontketenen en winnen. Maar dan worden vier van hun mensen ontvoerd en moet alles op alles gezet worden om hen te redden. Dat gaat echter niet zonder gevaar. Uiteindelijk is een veldslag onvermijdelijk. Zal het lukken om Anderson, de opperbevelhebber en vader van Warner die in Warner zijn nek hijgt, uit te schakelen?

Ik had wat moeite met Breek Me. Ik weet niet precies hoe dat komt, maar dit boek kabbelt wat voort. Zeker tot de allesbeslissende veldslag. Gelukkig krijgt Kenji in dit boek een grotere rol en daar ben ik blij om. Hij is energiek en verfrissend. More Kenji please? Ja echt wel en hoe. Daar kom je achter als je Vertrouw Me leest. In Breek Me wordt ook een begin gemaakt met een reeks ontwikkelingen waar je mond van openvalt. Eerlijk gezegd heeft het boek deze ontwikkelingen keihard nodig, want het tempo ligt een stuk lager dan in Vrees Me. Het boek leest nog steeds vlot, maar het verhaal ontwikkelt zich langzamer.

Versplinter Me

Versplinter Me is essentieel om direct na Breek Me te lezen. Deze novella wordt verteld vanuit Adam en loopt gelijk aan de laatste hoofdstukken van Breek Me. Je ziet dus de veldslag vanuit Adam en je komt ergens achter waar je in Breek Me niet achter komt, maar wat wel de sleutel is tot Vertrouw Me.

Naar mijn idee kun je Vertrouw Me niet lezen zonder Versplinter Me gelezen te hebben. Deze novella is dunner dan Verwoest Me, maar bevat essentiële informatie waardoor je direct verder wilt in Vertrouw Me.

Vertrouw Me

Het slot van de Touching Juliette trilogie. Na de vernietiging van Omega Point doen de overlevenden er alles aan om terug te vechten. Ze krijgen hulp vanuit onverwachte hoek. Juliette moet Adam vertellen dat ze klaar met hem is, maar hoe zal hij dit nieuws opnemen? En hoe zal de band tussen Juliette en Warner zich ontwikkelen? En de grote vraag is natuurlijk, kan Anderson worden uitgeschakeld?

Ik vond dit deel eigenlijk wel de leukste. In vergelijking met Vrees Me heeft Juliette een enorme ontwikkeling doorgemaakt: van bang vogeltje tot leider. En mijn smeekbeden zijn ruimschoots verhoord, want meer Kenji. Ik ging echt stuk om de scenes tussen hem en Juliette. Verder wilde ik Adam echt een klap op zijn bek geven, want hij gedraagt zich echt als een eersteklas eikel. Ik kom wat grof uit de hoek, daar ben ik me van bewust. Maar ik werd echt zó boos op hem tijdens het lezen, wow. Ik heb dit boek in een recordtempo uit gelezen. Onthulling na onthulling volgde en iedere keer werd ik nog verbaasder. Hoe krijgt Tahereh Mafi dat toch voor elkaar. En nee, deze serie is nog niet klaar. Gelukkig maar!

Ik vond de Touching Juliette trilogie echt leuk om te lezen. Het enige wat ik mis, is een stukje world building. Hoe ziet de wereld eruit? Wat is er allemaal aan voorafgegaan? Je krijgt wel wat informatie, maar niet veel. Dit vond ik dus jammer, want een world building kan een boek maken of breken. Ondanks dat is deze serie top. De ontwikkeling van Juliette is super mooi om te zien en Kenji is echt het leukste personage. Ik ben helemaal klaar voor Heel Me, want ik ben benieuwd hoe het nu verder gaat. En ik hoop weer op heel veel Juliette+Kenji scenes. Ik geef alle boeken 4 sterren, wat de eindwaardering van deze serie dus ook op 4 sterren brengt.

Hey psssssssssst, wist je dat al deze boeken herdrukt worden in hardcover en dat deze boxset eind maart verschijnt?